Opintolainahyvitys toisesta tutkinnosta

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

alppinisti

Opintolainahyvitys toisesta tutkinnosta

Lukematon viesti Kirjoittaja alppinisti » 16 Kesä 2020, 22:39

Hei.
Otin syksyllä 1999 vastaan AMK opiskelupaikan ja valmistuin 2002. En ottanut tutkinnon aikana ollenkaan opintolainaa.

Syksyllä 2018 otin vastaan yliopistopaikan (alempi plus ylempi) ja olen tähän mennessä nostanut opintolainaa n. 10000€. Onko minulla mahdollisuus saada tästä opintolainasta takaisinmaksua/hyvitystä?

Terveisin
Pauliina

Kela | opintotuki

Re: Opintolainahyvitys toisesta tutkinnosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 18 Kesä 2020, 10:18

Hei alppinisti!

Sinä kuuluisit opintolainavähennyksen piiriin, koska olet aloittanut ensimmäiset korkeakoulututkinto-opinnot ennen 1.8.2014.

Opintolainavähennys on verovähennys. Kun lyhennät opintolainaasi pankille, maksat opintolainavähennyksen verran vähemmän veroja.

Opintolainavähennyksen arvioimista varten voit käyttää laskuria, ilmoita siinä tietoja tästä tällä hetkellä suoritettavasta tutkinnosta ja merkitse muut korkeakouluopinnot kohdassa: olen kaikissa aiemmissa ilmoittautunut läsnäolevaksi kevätlukukaudella 2005 tai sitä ennen.

www.kela.fi/laskurit#opiskelij-1

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi