Bostadsstöd

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Valvoja: FPA | studiestöd

Sagaundrar

Bostadsstöd

Lukematon viesti Kirjoittaja Sagaundrar » 10 Heinä 2020, 15:33

Hej,
Jag ska börja studera i Helsingfors till hösten på universitet och jag kommer från Sverige. Om jag får studielån och studiebidrag från Sverige kan jag ändå söka bostadsstöd från Kela när jag har både svenskt och finska medborgarskap då jag ska börja hyra en lägenhet i närheten av skolan.

FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 14 Heinä 2020, 15:10

Hej Sagaundrar!

Tack för din fråga!

Du skall i första hand reda ut om du har rätt till någon form av bostadsbidrag/bostadstillägg från Sverige för dina studier i Finland.

För att kunna få Allmänt bostadsbidrag från FPA så krävs det att du är socialförsäkrad i Finland.
Du bör isåfall börja med att reda ut om du har rätt att bli socialförsäkrad här.
Du kan söka om det med blankett Y77, Flyttning till Finland. Blanketten finns på vår hemsida www.fpa.fi
Du kan även hitta ansökan om Allmänt bostadsbidrag där.
Ansökningarna kan även lämnas in elektroniskt ifall du har tillgång till e-tjänsten.

Lycka Till med studierna!

Vänliga hälsningar

Tina | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!