Årsjustering av bostadsbidrag

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Valvoja: FPA | studiestöd

BellaLW

Årsjustering av bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja BellaLW » 06 Elo 2020, 21:34

Hej!

P.g.a att jag varit borta från min lägenhet i ett par veckor så missade jag brevet om att mitt bostadsbidrag ska årsjusteras och att jag måste skicka in en ny ansökan om bostadsbidrag. Mitt bostadsbidrag har alltså inte kommit för augusti månad. Mitt bostadsbidrag betalas normalt direkt till min hyresvärd och nu är då alltså bara en del av min hyra betald för denna månad. Jag antar att mitt nästa steg är att ansöka om bostadsbidrag på nytt via webben eftersom jag fortsättningsvis bor på samma ställe, men får jag bostadsbidrag retroaktivt för augusti månad?

Jag hade för övrigt ingen aning om att bostadsbidrag skall justeras varje år och det skulle vara bra om den infon kom på något annat sätt än i pappersformat ifall man missar posten ex. som email.

FPA | studiestöd

Re: Årsjustering av bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 07 Elo 2020, 14:51

Hej BellaLW!

Tack för din fråga.

Årsjusteringsansökan måste lämnas in en gång per år även om inga förändringar skett. Lämna in årsjusteringsansökan så fort som möjligt så att ditt ärende kan handläggas på nytt. Enklast gör du det via e-tjänsten. Du kan få bostadsbidrag retroaktivt fr.o.m. augusti bara du lämnar in ansökan före utgången av september månad.

I ditt senaste beslut om bostadsbidrag borde finnas information om tidpunkten för årsjusteringen, samt att brev om detta skickas en månad före årsjusteringen. Även på de egna sidorna i e-tjänsten finns uppgift om årsjusteringstidpunkten för den som har allmänt bostadsbidrag i betalning.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på sommaren.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!