Joustava hoitoraha ylityöt

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

planner

Joustava hoitoraha ylityöt

Lukematon viesti Kirjoittaja planner » 07 Tammi 2020, 14:31

Hei,

Minulla on suunnitelmissa jäädä joustavalle hoitorahalle ajalle 1.6.2020-31.12.2020. Suunnitelmana on pitää aina perjantaisin hoitorahapäivä, jolloin normaalityöajan kuukausituntimäärä jäisi alle 30h. Minulle osuu kuitenkin tuon reilun puolen vuoden ajalle päivystysviikkoja, joista tulee ylityötunteja. Keskimäärin ehkä 10-15h viikko. Mutta ne koostuvat arkipyhä-, lauantai-, sunnuntai- ja ilta/yötöistä. Miten tämä katsotaan Joustavan hoitorahan myöntämisessä? Eli miten työtunnit alle 30h tai 80% työajasta lasketaan ja millä aikavälillä sitä verrataan?

planner

Re: Joustava hoitoraha ylityöt

Lukematon viesti Kirjoittaja planner » 08 Tammi 2020, 06:58

Nyt kun olen ketjua kahlannut läpi. Olen saanut käsityksen, että vaikka ylityö tapahtuisi lauantaina ja sunnuntaina, joka ei ole normaalia työaikaa, niin ne tunnit lasketaan kanssa tuohon 30 tunnin maksimimäärään. Onko se näin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Tammi 2020, 09:45

Hei planner!

Joustavaa hoitorahaa on mahdollista hakea alle 3-vuotiaasta lapsesta, jos työaika on keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joinakin viikkoina työaika ylittyy, niin toisina viikkoina sen täytyisi alittua, jotta tunnit tasaantuvat. Joustavan hoitorahan työajan edellytys tulee täyttyä etuusjakson aikana eli haetulla ajalla.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

planner

Lukematon viesti Kirjoittaja planner » 24 Huhti 2020, 14:21

Olen nyt sopinut työnantajan kanssa, että olen joustavalla hoitorahalla 6.6-14.1.2020. Teen siis enintään alle 30h viikkotyöaikaa. Minulla on kesällä myös normaali 4 viikon kesälomajakso.

Eikö se mene niin, että kesälomapäivät lasketaan tuohon 30h mukaan? Eli jotta pysyn ns. 30h sisällä minun täytyy olla jossakin muussa kuussa pitempi jakso pois töistä tai pitää kesälomaa aina ma-ke ja olla to ja pe joustavalla hoitorahalla?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Huhti 2020, 09:40

Hei planner!

Jos olet sopinut työnantajan kanssa lyhennetystä työajasta ja lyhennetty työaika on voimassa myös vuosilomasi aikana, voit saada joustavaa hoitorahaa myös vuosilomasi ajalta. Kesäloma voi siis olla yhtäjaksoisesti esim. 4 viikkoa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

planner

Lukematon viesti Kirjoittaja planner » 01 Kesä 2020, 15:07

Kela-Kerttu kirjoitti:
09 Tammi 2020, 09:45
Hei planner!

Joustavaa hoitorahaa on mahdollista hakea alle 3-vuotiaasta lapsesta, jos työaika on keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos joinakin viikkoina työaika ylittyy, niin toisina viikkoina sen täytyisi alittua, jotta tunnit tasaantuvat. Joustavan hoitorahan työajan edellytys tulee täyttyä etuusjakson aikana eli haetulla ajalla.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Hei Kerttu!

Nyt kun saan joustavaa hoitorahaa myös vuosilomapäivien ajalta. Kysymys kuuluu, että miten vuosilomapäoivien tunnit lasketaan, kun joka lomaviikon lauantaille tulee myös 8h vuosilomaa.
Eli sisältyykö 80% normaaliin kokopäivätyön työaikaan tuo lauantaipäivä vuosilomaaikana?

Vielä yksinkertaistettuna: Lasketaanko tuo 80% Ma-La tunneista (48h) vai
Ma-Pe tunneista (40h) ?

Kiitos paljon aiemmista vastauksista!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Kesä 2020, 08:42

Hei planner!

Vuosilomapäivien osalta työaikaa ei lasketa 8 tunniksi, koska silloin et kuitenkaan työskentele.

Tuo enintään 30 tuntinen työskentely lasketaan kyllä kaikista päivistä yhteensä, eli myös lauantaisin ja sunnuntaisin tehty työskentely huomioidaan siinä. Työajaksi ei kuitenkaan lasketa sinulle 8 tuntia lauantailta tai perjantailta, jos pidät silloin vuosilomaa, etkä tosiasiallisesti työskentele.

Kerttu puhuu tässä siitä, että missä tilanteessa osittaista hoitorahaa voidaan maksaa. Voit tarvittaessa vielä selvittää tarkemmin työantajalta tai esimerkiksi ammattiliitosta sitä, miten vuosilomat huomioidaan osittaisessa hoitovapaassa.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Joustavamamma

Lukematon viesti Kirjoittaja Joustavamamma » 20 Syys 2020, 12:31

Hei!
Tähän liittyen.
Työaikani on 60%, mutta välillä mahdollisuus ylitöihin tulee.
Muistan joskus lukeneeni, että työaika lasketaan etuusajalle keskiarvona ja esim.lomia ei tuohon 60% lasketa mukaan.
Onko siis näin että voin tehdä ylitöitä esim.”loman ajan”, jos on vuosilomaa etuusajalla? Lasketaan sairaslomat ja saldovapaat myös työajaksi vai onko ne mahdollisesti ”ylitöiksi” laskettavia tunteja?
Millälailla siis tuo työajan keskiarvo lasketaan?
Vai onko ainut mahdollisuus perua hoitoraha siltä kuukaudelta, kun ylitöitä tekee?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Syys 2020, 14:44

Hei Joustavamamma!

Sovitun työajan tulee toteutua sillä ajalla mille etuutta on haettu, kuitenkin niin, että työaika saa vaihdella viikkojen välillä, kunhan se keskimäärin on korkeintaan sovitun mukainen kokonaistyöaika haetulle ajalle. Tähän aikaan voi sisältyä myös vuosilomaa tai lyhyitä sairaspoissaoloja.

Joustavaan hoitorahaan ei ole enää oikeutta, jos joustavan hoitorahan saaja on yhdenjaksoisesti kokonaan poissa töistä yli neljä viikkoa muun kuin vuosiloman vuoksi (esim. lakko, lomautus, sairastuminen).

Vuosiloman pitäminen ei siis mahdollista ylitöitä. Jos teet ylitöitä, tulee työnantajan antaa uusi todistus työajastasi ja mahdollisesti tuki tarkistetaan Kelassa sen perusteella.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Reiman

Lukematon viesti Kirjoittaja Reiman » 30 Marras 2020, 23:01

Hei!
Olen hakenut joustavaa hoitorahaa pitkälle, useamman vuoden ajalle, mikä on tarkastelujakso, jolla tunnit pitää tasaantua 22,5h/vko? Esim. Kaupan alalla, jos tekee marras-joulukuun paljon tunteja ja vastaavasti tammikuussa vähemmän.