Opintotukikuukausien loppuminen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kohtamaisteri11

Opintotukikuukausien loppuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kohtamaisteri11 » 17 Loka 2020, 12:28

Hei,

Olen suorittamassa alempaa+ylempää korkeakoulututkintoa samassa tutkinto-ohjelmassa. Multa on kuitenkin loppumassa tukikuukaudet siten, että tammikuu on viimeinen tukikuukausi. Valmistuminen maisteriksi menee kuitenkin toukokuun loppuun. Olen käyttänyt 50 tukikuukautta tammikuussa ja opinnot olen aloittanut 2016. Voinko hakea lisää tukituukausia vai pitääkö minun tukeutua toimeentulotukeen?

Kela | opintotuki

Re: Opintotukikuukausien loppuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 19 Loka 2020, 09:48

Hei

Jos opintosi ovat viivästyneet hyväksyttävän syyn vuoksi, opintotukiajan pidentäminen on mahdollista. Katso säännöt:
https://www.kela.fi/opintotukiaika-tukiajan-pidennys

Jos opintotukiajan pidennys ei onnistu, voit ehkä saada Kelasta toimeentulotukea opintojesi loppuajalle. Jos sinulla on puoliso, hänen tulonsa voivat estää toimeentulotuen saamisen. Tutustu nettisivuillamme toimeentulotuen sääntöihin ja esimerkiksi laskuriin.

Opintotukiajan pidennyksen hakeminen voi nopeuttaa toimeentulotukihakemuksen käsittelyä. Tarkoitan siis sitä, että kun sinulla on hylkäävä päätös opintotukiajan pidentämisestä, toimeentulotukihakemuksen käsittelijän ei tarvitse sitä asiaa enää pohtia.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi