Opintolainan maksu työkyvyttömänä

Kysy takaussaatavan perinnästä, kun Kela on maksanut opintolainan pankille. Miten voit saada helpotusta maksamiseen, jos olet pitkään työkyvytön?

Valvoja: Kela | perintä

Allli

Opintolainan maksu työkyvyttömänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Allli » 02 Marras 2020, 10:26

Hei.

Sain vastikaan pankilta suunnitelman opintolainan takaisinmaksuun. Lainaa on kertynyt monen vuoden ajalta ja olen opiskellut valmistumatta (lukuunottamatta viimeisimpiä opintojani, jotka suoritin aikataulussa ja huippuarvosanoin).

Uusien tukisääntöjen mukaan, jouduin nostamaan opintolainaa saadakseni opintotukea ja lisäksi käyttämään lainaa vuokran maksuun pääkaupunkiseudulla opiskellessani. Aikoinaan uudistettujen sääntöjen mukaan minulta vietiin myös mahdollisuus alan vaihtoon ja lainanhyvituksiin. Ja minulle väitettiin etten saa edes korkoavustusta kun elin toimeentulotuella, joten jouduin maksamaan nekin itse.

Olen nyt ollut sairastuneena pitkään ja hyvin huonossa taloudellisessa tilanteessa. Kysyin Kelalta mahdollisuuksistani saada joustoa lainan maksuun siinä tapauksessa jos en pysty maksamaan pankille lyhennyksiä ja Kela päätyy lunastamaan lainani pankilta.

Kelan mukaan en saa mitään joustoa takaisinmaksusuunnitelmaan IKINÄ ja perittävä summa tulisi olemaan ISOMPI kuin pankin perimä summa, eli monta sataa euroa kuukaudessa.
Lyhennysten määrissä ei huomioida sitä seikkaa, että viimeisimmät opintoni päättyivät vasta vuosi sitten. Joudun siis nyt lyhentämään vuosikausien lainakertymää absurdin isolla summalla, joka on suhteutettu lyhennyseriksi siten, ettei laina vaan vanhene. Minulla on hädin tuskin rahaa ruokaan työkyvyttömänä. Kela sanoi minulle puhelimessa, että joudun ennemmin ulosottoon kuin saan apua tilanteeseeni. Kelalle velan vanhentuminen on isompi murhe kuin se että minä pilaisin talouteni lopullisesti (ja samalla tulevaisuuteni) joutumalla ulosottoon opintolainani vuoksi.

Voiko asia todella olla niin, että työkyvyttömältä viedään kaikki mahdollisuudet toipumiseen, koska velan vanhentuminen on Kelan päämurhe? En nykyisellä työkyvylläni luultavasti saa ikinä lainaa maksettua. On mahdollista, että en edes elä niin kauaa että laina tulee maksettua.

Kelan johtaja sanoi eräässä haastattelussa, että kenenkään ei pidä joutua vararikkoon opintolainan takia, mutta olen ilmeisesti asiassa poikkeustapaus? Sain pankilta joustoa, mutta työkykyni ei välttämättä parane siinä ajassa kun minulta vaaditaan taas kohtuuttomia lyhennyksiä.

Merkitkää sivuillenne selvästi se, että lainan määrä sairauden, opintojen venymisen ja lainanottopakon takia on ehdoton määrittelijä sille, että joutuuko ulosottoon. Ihminen syrjäytyy entisestään yrittäessään kuntoutua ja saada taloutensa kuntoon jos luottaa Kelan apuun.

Vieras

Re: Opintolainan maksu työkyvyttömänä

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 02 Marras 2020, 20:54

Oletko lukenut seuraavan linkin https://www.kela.fi/opintolainan-takaussaatavan-perinta

Voit saada vapautuksen koko velan maksamisesta, jos

-tulosi eivät ylitä tulorajaa ja
-olet pysyvästi työkyvytön tai olet ollut yhtäjaksoisesti työkyvytön vähintään 5 vuotta.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 04 Marras 2020, 09:31

Hei Allli!

Toinen palstan kävijä vinkkasikin edellä hyvän linkin koskien maksuvapautusta. Siihen kannattaa tutustua, ja tarkistaa voisivatko omalla kohdallasi täyttyä kriteerit vapautukselle koko lainan maksamisesta.

Jos Kela takaajana maksaa opintolainan pankille, Kelassa lainalle kertyy 4 % korko. Koron osuuden maksamisesta voi kuitenkin myös hakea vapautusta, jos tulot jäävät alle määritellyn tulorajan. Lisätietoja asiasta löytyy yllämainitun linkin kautta.

Ymmärrän kyllä huolesi, ja tilanne kuulostaa haastavalta. Myös Kelan tehtävä on pyrkiä perimään lainaa, kuten kuka tahansa velkoja laskujaan perii. Mainitsemasi ulosotto on se viimeisin keino periä, jos maksusuunnitelmaa ei voida tehdä. Pyrimme ottamaan huomioon taloudellisen tilanteen, mutta lainan määrä vaikuttaa siihen minkä suuruinen kuukausilyhennys voi minimissään olla. Kerroit saaneesi tiedon, että maksusuunnitelmaan ei ikinä saisi mitään joustoa. Jos kuukausierä sovitaan heti niin pieneksi kuin se suinkin on mahdollista, on totta, että muutosten tekeminen myöhemmin on vaikeaa. Tarpeen tullen meille voi kuitenkin soittaa ja kysyä esimerkiksi poikkeusjärjestelyä jollekin kuukausierälle, vaikka en tässä voi etukäteen luvata mitään.

Haluaisin tässä vielä mainita kaksi tahoa, joilta voi pyytää maksutonta neuvontaa talous- ja velkaongelmiin. Näitä ovat Takuusäätiö ja oikeusaputoimistot. Tilanteen ratkominen alkaa tulo-, meno- ja velkatilanteen kartoittamiselle. Sen jälkeen siirrytään miettimään erilaisia ratkaisumahdollisuuksia. Kumpaan tahansa paikkaan voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä.

Ystävällisin terveisin
Paula | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Allli

Lukematon viesti Kirjoittaja Allli » 25 Marras 2020, 08:02

Kiitokset vastauksista.

Turhauttavinta tässä on se, että minulle ei anneta mahdollisuutta minkään tahon puolesta lyhentää velkaa isommilla määrillä jos/kun pääsen takaisin työelämään. Itselle olisi aivan yhdentekevää maksaa velkaani vaikka eläkeikään saakka. On aika epäreilua, että velan vanhentumiseen ei ole mitään muita sääntöjä kuin se 15 vuotta aikaraja, jonka sisällä laina tulee maksaa takaisin. Minulla ei ikinä ole ollut minkäänlaisia maksuhäiriöitä ja hoidan raha-asiani muuten hyvin. Valitettavasti sairaus ei katso tätä faktaa ennen kuin astuu kuvioihin.
Myös se, että olen opiskellut lähes tauotta 15 vuotta, mutta eri aloja ja tutkintoja tuo omat ongelmansa tilanteeseeni. Kukaan ei ota huomioon sitä, miten velkaa on kertynyt ja miksi. Olisin voinut lyhentää lainaa jo aikaisemmin, mutta en ole saanut siihen mahdollisuutta. Eli minut on pakotettu tähän tilanteeseen.

En usko että hyödyn ehdottamista ne lakitahoista ja lainaneuvotteluista ym. mitenkään, koska joudun silti lyhentämään lainaa summilla, joihin minulla ei ole varaa. Rahat tulevat sairaana ollessani joka tapauksessa Kelan pussista. Eli lyhennätte lainaani, oli tilanne mikä tahansa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Marras 2020, 07:52

Eikö ihmisille enää opeta koulussa,että lait suomessa säätää eduskunta.Jos haluaa valittaa niin oikea osoite on eduskunta joka on säätänyt mm. opintotukilain,joka sisältää myös opintolainan.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 26 Marras 2020, 09:36

Hei Allli!

Totta se on, että Kelan toimintaa ohjaavat lait, jotka myös määrittelevät sen, missä ajassa velat vanhentuvat.

Harmi, etten voi antaa mitään uutta ratkaisua tilanteeseesi. Aiemmin mainitun velkaneuvonnan lisäksi voin vain suositella varmistamaan, että Kelasta on haettuna kaikki ne etuudet, joihin on oikeus.

Meille perintäkeskukseen voi aina myös soittaa, jos mieleen tulee asioita, joista haluaisit keskustella tarkemmin. Ajankohtaiset yhteystiedot löydät osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.

Ystävällisin terveisin
Paula | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi