Asumistuen aloitus kesken inttiä

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

Martiina

Asumistuen aloitus kesken inttiä

Lukematon viesti Kirjoittaja Martiina » 31 Joulu 2020, 15:13

Hei,

Olemme muuttamassa yhteen puolisoni kanssa uuteen asuntoon, eli meistä muodostuu avopuolisoita.
Olen aiemmin asunut kotona, ja minulle ei ole maksettu siis asumisen tukea.
Olen palveluksessa 6/21 asti. Jos muutamme nyt alkuvuodesta yhteen ja perustamme ns. perheen ”avopuolisot”, onko minun mahdollista saada asumistukea, vaikka muutto ei ole tapahtunut 3kk ennen intin alkua.

Vieras

Re: Asumistuen aloitus kesken inttiä

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 31 Joulu 2020, 19:59

Tuota kolmen kuukauden sääntöä ei sovelleta jos on perusteltu syy asunnon hankkimiseen. Perheen perustaminen on perusteltu syy. Voitte hakea sotilasavustuksen asumisavustusta.
https://www.kela.fi/documents/10192/323 ... vustus.pdf

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 04 Tammi 2021, 08:36

Hei Martiina!

Suosittelen hakemaan sotilasavustusta, jos muutatte avoliittoon. Tässä vielä linkki ohjeisiin: www.kela.fi/sotilasavustus-asumisavustus

Ystävällisin terveisin
Sinikka | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Asunto jo nyt

Lukematon viesti Kirjoittaja Asunto jo nyt » 01 Helmi 2021, 15:57

Moi,
Olen intissä 17.6.2021 asti ja minun pitäisi ensi syksynä aloittaa opinnot toisella paikkakunnalla. Opiskelupaikan olen jo ottanut vastaan, mutta intin vuoksi viivästytin opintojen alkua syksyyn 2021.

Voinko saada asumisavustusta, jos satun jo nyt löytämään sopivan asunnon ja päätän sen vuokrata? Kattaako asumisavustus koko vuokran (noin 400€)? Vai onko asumistuen kannalta väliä kuinka aikaisin ennen opintoja hankin asunnon?

Kela | asevelvollisen tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 02 Helmi 2021, 10:22

Hei Asunto jo nyt!

Voit hakea sotilasavustuksen asumisavustusta ja asia tutkitaan tarkemmin hakemusta käsiteltäessä.

Normaalisti Kela maksaa palvelusta suorittavalle itselleen asumisavustusta vuokra-asunnon asumismenoista vain, jos hän asuu vakinaisesti asunnossaan eli on vuokrannut asuntonsa viimeistään noin 3 kuukautta ennen palveluksen alkamista.

Kela voi kuitenkin korvata tämän aikarajan jälkeen tai vasta palveluksen aikana hankitun asunnon asumismenot, jos asunnon hankkimiseen on ollut perusteltu syy, esimerkiksi perheen perustaminen, opiskelun tai työn aloittaminen muualla kuin kotipaikkakunnalla 2-3 kuukauden sisällä palveluksen päättymisestä tai asunnon saanti pitkähkön jonotuksen jälkeen.

Jos palvelusta suorittava on asunut itsenäisesti jo ennen palveluksen alkamista, hän voi vaihtaa asuntoa ennen palveluksen alkamista tai sen aikana.

Ystävällisin terveisin
Hanna-Kaisa | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi