Asumistuki ja väliaikainen osoitteenmuutos

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

opiskelijatytto_98

Re: Asumistuki ja väliaikainen osoitteenmuutos

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelijatytto_98 » 07 Helmi 2021, 15:15

Hei, olen muuttamassa nykyiseltä paikkakunnaltani pääkaupunkiseudulle kesäksi n. 4 kk ajaksi. Vaihdan vakituisen osoitteeni uuden asunnon osoitteeseen maistraatista. Nykyiset asukkaat asuvat kyseisen ajanjakson ajan muualla, ja siirtävät osoitteensa sinne, mutta ovat kuitenkin "kirjoilla asunnossa"/ asunnon omistajia. Tällä hetkellä heille asumistukea ei tule. Onko siis tähän kyseiseen asuntoon mahdollista saada minun osalta asumistukea? Vuokrasopimukset yms. kirjoitetaan normaalisti mutta määräaikaisena elokuuhun asti.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 08 Helmi 2021, 09:07

Hei opiskelijatytto_98!

Voit hakea asumistukea, kun teet oman vuokrasopimuksen. Sinun tulee kuitenkin selvittää hakemuksessa tarkemmin asumisolosuhteesi, jos asunnon omistaja jää edelleen kirjoille asuntoon, johon haet omaa asumistukea. Tarvittaessa Kelasta pyydetään lisätietoja hakemuksen käsittelyvaiheessa.

Ystävällisin terveisin
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

valmistunut2014

Lukematon viesti Kirjoittaja valmistunut2014 » 10 Helmi 2021, 01:36

Mulla sama kyssäri...

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 10 Helmi 2021, 09:53

Hei valmistunut2014!

Tässä viestiketjussa on vastattu useampaan kysymykseen, joten tarkennatko vielä hieman millainen kysymys sinulla olisi?

Ystävällisin terveisin
Marjo | Kela työttömyysturva

Opiskelija_ukko

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija_ukko » 31 Maalis 2021, 14:35

Moi!
Olen juuri hakenut ja saanut päätöksen asumistuesta uuteen asuntooni 1.4. alkaen. Asumistukihan täytyy tarkastaa, mikäli ruokakunnan määrä muuttuu (jos siis vaikkapa tyttöystäväni muuttaa samaan asuntoon).

Miten on asian laita silloin, jos tyttöystäväni muuttaa asuntooni ainoastaan tilapäisesti alle 3kk ajaksi 15.6.2021 - 31.8.2021? Silloinhan hänen oikeus aiemman asunnon asumistukeen säilyy, joten voidaanko olettaa myös, ettei Kela katso tilannetta avoliittona, vaan ainoastaan tilapäisenä muuttona, eikä minun tarvitsisi hakea muutosta asumistukeeni?

Vai katsooko Kela tilanteen avoliittona välittömästi ensimmäisestä muuttopäivästä alkaen?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 01 Huhti 2021, 09:48

Hei Opiskelija_ukko!

Puolisot kuuluvat aina samaan ruokakuntaan ja tällöin asumistuki on heille yhteinen. Puolisoilla tarkoitetaan aviopuolisoita ja avoliitossa asuvia. Tee yleiseen asumistukeen tarkistushakemus, jossa ilmoitat tulevasta muutoksesta. Asumistuki tarkistetaan sen kuukauden alusta, josta muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva

asdfgasd

Lukematon viesti Kirjoittaja asdfgasd » 12 Touko 2021, 21:43

Hei!

Olen muuttamassa kesän ajaksi (kesäkuu-elokuu) tilapäisesti kotipaikkakunnalleni kesätöiden takia. Minulla on vuokra-asunto opiskelukaupungissani, jonka jälleenvuokraan 1.6-31.8 väliseksi ajaksi. Jälleenvuokra ei kata alkuperäistä vuokraa kokonaisuudessaan, vaan minulle jää siitä maksettavaa. Saan vuokra-asuntooni asumistukea.

Kesän ajaksi muutan kotikaupunkiini ystäväni luokse alivuokralaiseksi, jolloin maksan hänellekin vuokraa.

Onko minun siis mahdollista saada asumistukea kesällä asumiskustannusten kattamiseksi?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 14 Touko 2021, 14:43

Hei asdfgasd!

Kahden asunnon asumismenoihin ei ole mahdollista saada samaan aikaan yleistä asumistukea. Voit hakea tukea asuntoon, jossa olet itse alivuokralaisena. Jos nykyinen asunto opiskelupaikkakunnalla on kokonaan jälleenvuokrattu, siihen ei voi saada asumistukea.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva