Bostadsstöd och andra stöd

Välj den här om du har en fråga som inte passar någon av de andra kategorierna. Du kan till exempel fråga om återbetalning av studielånet eller om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande. Eller vad du ska göra om du blir sjuk, får ett barn eller det är dags för civiltjänstgöring eller militärtjänst.

Valvoja: FPA | studiestöd

Studerande16

Bostadsstöd och andra stöd

Lukematon viesti Kirjoittaja Studerande16 » 26 Helmi 2021, 10:36

Hej! Jag funderar på att flytta och undrar därför; vilka stöd kan jag som 16-åring få som skulle hjälpa till att täcka hyreskostnaderna och hur inverkar mina föräldrars inkomster på dessa stöd? Mina föräldrar är skilda och jag bor med enbart ena föräldern. Jag går på ettan i gymnasiet, jobbar inte vid sidan om och jag kommer att fylla 17 detta år.

FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd och andra stöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 26 Helmi 2021, 15:13

Hej Studerane 16!

Tack för din fråga.

En minderårig anses vanligen höra till förälderns hushåll även om man inte bor med föräldern och kan då inte beviljas bostadsbidrag för ett självständigt hushåll. Ifall du ändå har egna förvärvsinkomster eller andra med sådana jämförbara inkomster att du kan anses försörja dig själv och själv stå för dina boendeutgifter, kan du ha möjlighet att få bostadsbidrag.

Om du beviljas studiestöd kan du få bostadsbidrag för självständigt hushåll även om du är under 18 år.

Om du är under 17 år kan du ha möjlighet att få ett läromaterialstillägg till studiepenningen beroende på din förälders inkomster. Du kan inte beviljas annan studiepenning eftersom barnbidrag betalas för dig. När du fyller 17 år kan du beviljas också annan studiepenning från början av följande månad. Om du inte får barnbidrag kan du få studiepenning.

Summa summarum: Om du bor självständigt kan du få studiestöd och därmed också eget bostadsbidrag från det att du fyller 17 år. Så länge du är under 17 år kan du endast få bostadsbidrag om du p.g.a. din förälders låga inkomster kan få läromaterialstillägg, eller om barnbidraget avslutas innan du fyller 17 år, så att du i stället kan ansöka om studiestöd.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!