Tuet ja lapsen säästöt

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Tunnari12321

Tuet ja lapsen säästöt

Lukematon viesti Kirjoittaja Tunnari12321 » 18 Maalis 2021, 10:28

Hei. 14v lapseni katsotaan olevan vuoroasumisessa minun ja äitinsä luona, koska on vuoroviikoin äidillään. Lapsen virallinen osoite on kuitenkin minun luona. Saan lapsilisän ja toimeentulotuessa minulla on yksinhuoltajan perusosa. Lapseni perusosa on 50% koska lapsi on vuoroasumisessa.
Lapsen äiti on avaamassa lapselle rahasto/säästötiliä, johon minulla ei olisi mitään käyttöoikeuksia ja lapsellakin vasta kun täyttää 18 vuotta. Tulisiko tämä mitenkään vaikuttamaan Kelasta saamiin tukiini?

Tunnari12321

Re: Tuet ja lapsen säästöt

Lukematon viesti Kirjoittaja Tunnari12321 » 18 Maalis 2021, 10:33

Hups tuli vahingossa tänne "Mitä Kela hoitaa ja mitä kunnat?" mutta kait sen vastauksen täältäkin saa?

Kela | toimeentulotuki

Re: Tuet ja lapsen säästöt

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 18 Maalis 2021, 15:22

Hei Tunnari12321!

Yleensä toimeentulotukea myönnettäessä otetaan huomioon hakijan ja hänen perheenjäsentensä käytettävissä olevat varat, lukuun ottamatta alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen osaltaan hänen perusosansa ja muut perusmenonsa.

Kysyit vielä mitä Kela hoitaa ja mitä kunnat.

Toimeentulotuki muodostuu kolmesta osasta eli perustoimeentulotuesta, täydentävästä toimeentulotuesta ja
ehkäisevästä toimeentulotuesta. Kela hoitaa perustoimeentulotukea. Täydentävää- ja ehkäisevää toimeentulotukea voi hakea kunnan sosiaalitoimen kautta.

Pääset lukemaan lisää asiaan liittyen täältä: www.kela.fi/toimeentulotuki-kokonaisuus

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi