Peruspäivärahan maksetut päivät ja työvoimakoulutus

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Ricu

Peruspäivärahan maksetut päivät ja työvoimakoulutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Ricu » 06 Huhti 2020, 14:35

Hei,

Aloitan työvoimakoulutuksen 14.4.2020 - 12.11.2021. Saan tällä hetkellä peruspäivärahaa ja olen käsittänyt, että minun ei tarvitse tästä laittaa uutta hakemusta. Myöskään korotusosaa ja kulukorvausta ei käsittääkseni tarvitse hakea erikseen vaan tulevat jatkossa automaattisesti, jos tulevat. Olen kai näissä oikeassa?

Pari kysymystä:

1) Opiskelu alkaa etäopiskeluna ja jatkuu sellaisena ilmeisesti ainakin kesäkuuhun asti. Etäopiskelusta tuskin kulukorvausta maksetaan, mutta kun se vaihtuu paikan päällä tapahtuvaksi eli joudun todennäköisesti autolla kulkemaan, niin miten kulukorvauksen mukaantulo etuuteen käytännössä tapahtuu?

1) Peruspäivärahaa on minulle maksettu 330 päivää (max. 400) eli ne loppuvat piakkoin. Seuraako tästä mitään? Pitääkö laittaa uusi hakemus uudesta etuudesta ja jos kyllä, niin mistä etuudesta?

Kela | työttömyysturva

Re: Peruspäivärahan maksetut päivät ja työvoimakoulutus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 07 Huhti 2020, 15:32

Hei Ricu!

Olet ymmärtänyt asian oikein. Peruspäivärahasi tarkistetaan Kelassa, kun TE-palvelut lähettävät työvoimakoulutuksestasi lausunnon. Sinun ei siis tarvitse uutta hakemusta tehdä, mutta ilmoita työttömyysajanilmoituksella koulutuksen alkamisesta sekä päiväkohtaisiin tietoihin koulutuspäivät.

1) Kulukorvauksen oikeus tarkistetaan ja maksetaan Kelasta TE-palvelun antaman lausunnon mukaisesti.

2) Kun peruspäivärahan oikeus päättyy, siirryt sen jälkeen Kelan työmarkkinatuelle. Myös tämä tapahtuu automaattisesti Kelassa, joten riittää kun toimitat työttömyysajanilmoituksen normaalisti.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

JenniAT

Lukematon viesti Kirjoittaja JenniAT » 24 Maalis 2021, 19:26

Hei, kysyisin tähän liittyen, että eikö etäkoulutuksesta tosiaan saa kulukorvauksia (9e/pv)? Olen itse myös osallistumassa rekrytoivaan koulutusohjelmaan ja laskenut toimeentuloani sen varaan, että kulukorvausta maksetaan myös etäopinnoista.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Maalis 2021, 19:57

Kulukorvauksen oikeus tarkistetaan ja maksetaan Kelasta TE-palvelun antaman lausunnon mukaisesti.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Maalis 2021, 10:16

Hei JenniAT!

Myös etänä järjestettävässä koulutuksessa voi olla oikeus kulukorvaukseen. Tuki maksetaan TE-palveluiden antaman lausunnon perusteella.

Ystävällisin terveisin
Eveiina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi