Lääkekustannukset

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Toukokuu16

Lääkekustannukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Toukokuu16 » 21 Tammi 2021, 08:49

Hei. Olen helmikuussa menossa sydänablaatiohoitoon eteisvärinän aisoihin saamiseksi. Sitä ennen minulle on määrätty Prodaxa-verenohennuslääkettä, mikä pienentää riskiä hyytymiin ja jotta toimenpide voitaisiin suorittaa mahdollisimman riskittä muutenkin.
Kävin apteekista kysymässä, niin kuukauden Prodaxat maksaa 88 euroa, ja minulle on varattu viiden kuukauden annos, en tiedä miksi, sillä saamissani ohjeissa mainitaan, että Prodaxaa otetaan vain kolme viikkoa ennen toimenpidettä. Mutta joka tapauksessa lääke on aika kallis, ja apteekissa sanottiin, että sille ei ole merkitty kela-korvausta.

Mutta onko asian näin, että siitä ei saisi osaa korvattuna. 88 euroa kuukaudessa on näin työttömän tuloille aika paljon ?

Varsinkin kun ottaa huomioon, että olen tehnyt työkseni luontoselvityksiä, mikä on maastoaikaan melko fyysistä ja rasitusta aiheuttavaa työtä, ja vastaavaa työtä olen hakemassa paraikaakin. Eteisvärinä tulee usein juurikin rasitustilanteissa. Tässäkin mielessä toimenpide on paikallaan.

Kiitos !

Vieras

Re: Lääkekustannukset

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Tammi 2021, 17:38

Toukokuu16 kirjoitti:
21 Tammi 2021, 08:49
Hei. Olen helmikuussa menossa sydänablaatiohoitoon eteisvärinän aisoihin saamiseksi. Sitä ennen minulle on määrätty Prodaxa-verenohennuslääkettä, mikä pienentää riskiä hyytymiin ja jotta toimenpide voitaisiin suorittaa mahdollisimman riskittä muutenkin.
Kävin apteekista kysymässä, niin kuukauden Prodaxat maksaa 88 euroa, ja minulle on varattu viiden kuukauden annos, en tiedä miksi, sillä saamissani ohjeissa mainitaan, että Prodaxaa otetaan vain kolme viikkoa ennen toimenpidettä. Mutta joka tapauksessa lääke on aika kallis, ja apteekissa sanottiin, että sille ei ole merkitty kela-korvausta.

Mutta onko asian näin, että siitä ei saisi osaa korvattuna. 88 euroa kuukaudessa on näin työttömän tuloille aika paljon ?

Varsinkin kun ottaa huomioon, että olen tehnyt työkseni luontoselvityksiä, mikä on maastoaikaan melko fyysistä ja rasitusta aiheuttavaa työtä, ja vastaavaa työtä olen hakemassa paraikaakin. Eteisvärinä tulee usein juurikin rasitustilanteissa. Tässäkin mielessä toimenpide on paikallaan.

Kiitos !
Katsoin antamasi lääkkeen nimellä, mutta lääkettä ei löytynyt. Sitten löytyi Pradaxa, joka näytti olevan erityiskorvattava. Tarkoitatko tätä lääkettä?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Tammi 2021, 17:49

Toukokuu16 kirjoitti:
21 Tammi 2021, 08:49

Kiitos !
Korvattavuuteen vaikuttaa mikä toimenpide on ja minkä vahvuisen lääkkeen lääkäri määrää. Siitä on kuitenkin mahdollisuus saada tiettyjen toimenpiteiden jälkeen peruskorvaus 40 %. Tai lääkärin määrämään b-lausunnon jälkeen, jos lääke on jatkuvassa käytössä, niin joko 40 % tai 65% kelakorvaus.

Vihiriioikesto

Lukematon viesti Kirjoittaja Vihiriioikesto » 21 Tammi 2021, 22:35

opintotukihakemukseen tarvitaan liitteitä seka tuohon pitaa saaha selvitys
me vihiriat suosittelemme tuoho kaktusviinoo ja pari cow-roketta
kylla sie parjaat

Toukokuu16

Lukematon viesti Kirjoittaja Toukokuu16 » 22 Tammi 2021, 09:03

Moi. Juu, tarkoitin juuri tuota lääkettä.
Mutta siis korvausta on mahdollista saada, jos lääke on jatkuvasti käytettävä.
Minulla se on vain tämän toimenpiteen ajan, eli ilmeisesti en saa korvausta ?

Kiitos !

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Tammi 2021, 09:55

Hei, Toukokuu16!

Pradaxa-valmistetta voidaan myös peruskorvata (40 %) määräajaksi respetimerkinnän perusteella. Reseptimerkinnän perusteella voi saada peruskorvauksen seuraavissa tapauksissa:
- tekonivelleikkauspotilaille enintään kahden kuukauden hoitoaikaa vastaava lääkemäärä
- rytminsiirron yhteydessä enintään kolmen kuukauden hoitoaikaa vastaava lääkemäärä
- potilaille, joilla on syvä laskimotukos tai keuhkoembolia, enintään kuuden kuukauden hoitoaikaa vastaava lääkemäärä.

Muussa tapauksessa korvauksen edellytys on korvausnumero 351, 379 tai 290. Erityiskorvausoikeutta haetaan B-lääkärinlausunnolla.

Lääkehaun kautta löydät tarkemmat tiedot valmisteesta.

Mukavaa viikonloppua! :)

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tunnusocY8CPEoep

Lukematon viesti Kirjoittaja tunnusocY8CPEoep » 03 Huhti 2021, 07:34

Voiko SV127 lomakkeen täyttää sähköisesti vai pitääkö se aina lähettää postilla kirjeitse?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 07 Huhti 2021, 07:30

Hei!

Sairaanhoitokorvauksia ei voi hakea verkossa. Voit kuvata ja lähettää hakemuksen liitteineen ja lähettää ne asiointipalvelun kautta. Säilytä alkuperäiset itselläsi, ne pyydetään tarvittaessa.

Ystävällisesti
Satu | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi