Perinnön vaikutus opintotukeen

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Pohtiva turkulainen

Perinnön vaikutus opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Pohtiva turkulainen » 15 Huhti 2021, 15:47

Hei!
Tästä aiheesta on varmaan kysytty täällä aiemminkin, mutta varmistan kuitenkin, ettei sitten kaduta myöhemmin...

Tililläni on tällä hetkellä n. 14 000 euroa. Sain 2016 n. 15 000 euron kokoisen perinnön - numero on tietysti liikkunut, kun siihen on viiden vuoden aikana lisätty kesätyöpalkkoja, ja vähennetty kuluja jne. Olen menossa kolmeksi kuukaudeksi kesätöihin, jolloin palkaksi kertyy 5520 euroa (josta tietysti vähennetään verot ja asunnon vuokra). Minulla ei ole pääomatuloja tai muita ansiotuloja.

Mikäli ymmärsin oikein, perintöä tai ansio-ja pääomatulojen ulkopuolisia talletuksia ei huomioida opintotuen tai yleisen asumistuen arvioinnissa. Ovatko vuositulojani siis koko omaisuus, vai pelkästään vuoden aikana saamani ansiotulot? Aloin miettiä, että pitääköhän minun maksaa opintotukea takaisin...

Tuli hieman sekava kysymys, mutta kiitos kuitenkin vastauksista!

Vieras

Re: Perinnön vaikutus opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Huhti 2021, 15:53

Opintotuessa otetaan huomioon veronalaiset tulot.

Kela | opintotuki

Re: Perinnön vaikutus opintotukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Huhti 2021, 10:27

Hei Pohtiva turkulainen!

Opintotuen tulovalvonnassa Kela huomioi tuloverolain mukaiset veronalaiset ansio- ja pääomatulosi sille vuodelle ja sen suuruisina kuin Verohallinto ilmoittaa ne Kelalle. Veronalaiset tulot ovat pääsääntöisesti sen kalenterivuoden tuloja, jolloin olet saanut ne.

Kela ei huomioi tuloinasi perintö- ja lahjaverotuksen piiriin kuuluvat lahjoja ja perintöä.
Jos perinnöstä tulisi esimerkiksi pääomatuloja silloin pääomatulot huomioitaisiin tulovalvonnassa.

Voit lukea lisää tulojen huomioimisesta kela.fi sivuiltamme:
www.kela.fi/omat-tulot-mitka-tulot-huomioidaan

Ystävällisin terveisin
Marjo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi