Kelan korvaus silmälääkärikäynnistä?

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Kaihi

Kelan korvaus silmälääkärikäynnistä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaihi » 14 Huhti 2021, 18:17

Kävin yksityisellä silmälääkärillä, joka operoi silmästäni jälkikaihin saman tien.
En saanut Kela-korvausta kuin itse leikkauksesta.
Silmälääkärin esitutkimuksen (välttämätön) maksoin itse kokonaan.
Miksi näin?
Silmälääkäri sanoi, että jos leikkaus olisi tehty erillisellä käynnillä, olisin saanut samasta tutkimustoimenpiteestä Kela-korvauksen. Ja sitten myös leikkauksesta.
Olen ymmälläni.

Kela | sairausetuudet

Re: Kelan korvaus silmälääkärikäynnistä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Huhti 2021, 14:17

Hei, Kaihi!

Mikäli silmälääkärin vastaanotolla todetaan tarve jälkikaihin hoitoon ja tehdään se samalla käynnillä, korvaus voidaan maksaa vain yhdestä lääkärinpalkkiosta ja lähtökohtaisesti tällöin aina asiakkaalle tehdystä toimenpiteestä (tässä tapauksessa siis jälkikaihin hoidosta).

Toimenpidettä edeltävien selvitysten katsotaan sisältyvän toimenpiteen korvaustaksaan. Lääkärin toimenpiteen lisäksi ei korvata saman käynnin yhteydessä aikaperusteista vastaanottokäyntiä. Korvaustaksat löytyvät Kelan nettisivuilta: www.kela.fi/yhteistyokumppanit-terveyde ... aluettelot.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kaihi

Re: Kelan korvaus silmälääkärikäynnistä?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaihi » 20 Huhti 2021, 09:42

Kiitos asian vahvistuksesta. Sehän tässä hämmästyttää, että täysin samoista tutkimuksesta ja toimenpiteestä myönnetään molemmista korvaus, jos ne tapahtuvat eri käynnillä, vaikka samana päivänä. "Edeltävän selvityksen katsotaan sisältyvän toimenpiteen korvaustaksaan" - silmälääkäri kuitenkin erittelee tutkimuksen ja toimenpiteen laskulla, ja niille molemmille on oma korvaustaksansa.