Liitteet

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

KK24

Liitteet

Lukematon viesti Kirjoittaja KK24 » 17 Kesä 2021, 12:38

Hei, minulla olisi tulossa tarkastus tohon asumistukeen piakkoin. Mitenkäs eläkkeensaajan asumistuessa riittääkö tiliote josta näkyy vaan määrä mitä on tilillä ja korko prosentti? Pitääkö näkyä myös tilitapahtumat että miten rahat on käyttänyt? Mietin vaan miten asumistuessa katsotaan kun minulla on ollut vähän tuhlaamista/en ole siis käyttänyt mitenkään hirveästi mutta ns ei tarpeellisiin menoihin, ulkona ruokailuun ja vaatteisiin Voidaanko siellä katsoa että tää tuki evätään koska oon käyttänyt rahaa turhaan? Vai onko asumistuessa niinkään väliä mihin sitä rahaa on tililtä käyttänyt, kunhan ei ole yli tulojen elänyt?

Vieras

Re: Liitteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Kesä 2021, 12:47

Ulkona syöminen ja vaatteiden ostaminen ei estä asumistuen saamista.Minäkin olen ostanut vaatteita ja käynyt hesburgerissa tai burger kingissä syömässä ystävän kanssa.Vaikka saan eläkkeensaajan asumistukea niin minun ei ole tarvinnut toimittaa ikinä tiliotteita.Tosin jos tiliote pyydetään niin se pitää toimittaa.

Kela | eläke-etuudet

Re: Liitteet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 18 Kesä 2021, 09:41

Hei KK24!

Tileistä ja talletuksista riittää tiliote tai muu todistus, josta selviää tilisi saldo ja korko. Asumistuki voidaan evätä tai sen määrää voidaan alentaa, jos hakija on heikentänyt taloudellista asemaansa lahjoittamalla asumistukeen vaikuttavaa omaisuuttaan tai muulla toimenpiteellä. Taloudellisen aseman heikentämiseksi katsotaan esim. tilanne, jos asiakas on lahjoittanut huomattavan summan rahaa tai muu vastaava toimenpide. Normaaleja elämiseen liittyviä kustannuksia ei rinnasteta tähän.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi