Pääomatulojen vaikutus opintotukeen ja asumistukeen

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Summerwind2021

Pääomatulojen vaikutus opintotukeen ja asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Summerwind2021 » 21 Kesä 2021, 14:28

Olen 19-vuotias tuleva opiskelija. Opinnot alkavat elokuussa toisella paikkakunnalla. Saan tänä kesänä perinnöstä myyntivoittoa. Onko minun mahdollista hakea tulevaksi lukuvuodeksi opinto- ja asumistukea vai vaikuttaako tämä pääomatulo tukiin? Verotuksessa tätä ei ole vielä ehditty ottaa huomioon. Vaikuttaako pääomatulo vain sen yhden lukuvuoden tukiin eli voinko sitten hakea seuraavalle lukuvuodelle tukia mikäli en saa enää pääomatuloa?

Kela | opintotuki

Re: Pääomatulojen vaikutus opintotukeen ja asumistukeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Kesä 2021, 10:39

Hei Summerwind2021!

Kela huomioi opintotuessa tuloverolain mukaiset veronalaiset ansio- ja pääomatulosi, jotka verottaja Kelalle ilmoittaa. Opintotuessa on vuosituloraja. Veronalaiset ansio- ja pääomatulosi vaikuttavat siihen, kuinka monelta kuukaudelta vuodessa voit nostaa opintotukea. Opiskelijan täytyy itse huolehtia siitä, etteivät vuositulot ylitä vuositulorajaa. Taulukon vuositulorajasta löydät täältä: www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot.

Jos kyse on korko- tai osinkotuloista, niin otetaan ne tulona huomioon yleisessä asumistuessa, jos ne ovat suuremmat kuin 10,91 e/kk. Lisää yleiseen asumistukeen vaikuttavista tuloista on kerrottu sivuillamme täällä: www.kela.fi/asumistukeen-vaikuttavat-tulot.

Ystävällisesti
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Elo 2021, 12:53

Jos minulla on sijoituksia rahastossa, mutta en ole myynyt niitä (eli rahat eivät ole käytettävissäni), lasketaanko ne pääomatuloiksi?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Elo 2021, 13:31

Hei!

Omaisuus ei vaikuta opintotuen tai yleisen asumistuen määrään tai niiden myöntämiseen.

Rahastoissa olevat sijoitukset vaikuttavat opintotukeen ja asumistukeen vasta silloin, jos myyt rahasto-osuuksia ja saat luovutusvoittoa. Opintotuen tulovalvonnassa huomioidaan kaikki veronalaiset ansio- ja pääomatulot. Yleisessä asumistuessa luovutusvoittoa ei huomioida, jos se on satunnaista tuloa.

Lue lisää https://www.kela.fi/asumisen-tuet-tulojen-vaikutus ja https://www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi