Arbetslöshets förmåner

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Prianti

Arbetslöshets förmåner

Lukematon viesti Kirjoittaja Prianti » 22 Joulu 2015, 08:10

Hej Jag och min fru tänker flytta till Åland, vi flyttar först när min fru får arbete. Min fråga är om jag möjlighet att få ersättning under den eventuella tid jag kan bli arbetslös på Åland. Är med i Unionens A-kassa i Sverige men det verkar inte gå att stämpla när jag befinner mig på Åland och söker arbete där

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshets förmåner

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 22 Joulu 2015, 11:06

Hej Prianti!

Tack för din fråga.

Ifall du som arbetslös är bosatt på Åland skall du anmäla dig som arbetslös arbetssökande och söka arbetslöshetsförmån från AMS-Ålands Arbetsmarknads- och Studieservicemyndighet. Kontakta därför AMS för att kontrollera din rätt till arbetslöshetsförmån.

Hälsningar
Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Benoit

Lukematon viesti Kirjoittaja Benoit » 15 Tammi 2018, 13:23

Hej,

Jag är i verkligheten bosatt på åland och har registrerat mig vid migrationsverket i Helsinfors men tyvärr har jag inte fått nån adress i Finland, fast det var klart att jag bor och jobbar här (nu för ett år sen), på grund av en otrevlig finskspråkig kvinna som kunde lite engelska, det känns pinsamt!
Jag anmälde mig på AMS och väntar på mitt FPA-kort (som ska inte komma så länge jag inte är officielt bosatt på åland), nu väntar jag på att migrationsverket kommer till Mariehamn för att få vara bosatt här och få FPA-kortet och sen AMS (för tre månader totalt ifall jag inte får jobb till den 1. mars). Det finns tre barn hemma och får bara hoppas att få vara bosatt på åland inom en och en halv månad för att inte förlora arbetsersättningar som betalas bara tre månader bakåt!
Det är en överraskande och stresslig situation, kan FPA försäkra mig tillfälligt tills jag får mitt mötte med migrationsverket om en månad, så att jag inte förlorar arbetsförmåner?
Tack,
Mvh.

FPA | arbetslöshetsförmåner

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 15 Tammi 2018, 15:13

Hej Benoit!

Tack för din fråga.

För att reda ut om du kan omfattas att det finländska socialskyddet uppmanar jag dig att kontakta FPA:s center för internationella ärenden, tel. 020 634 0300. Centret för internationella ärenden betjänar kl. 9 – 16.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!