Palkkatiedot ulkomailta

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Harism

Palkkatiedot ulkomailta

Lukematon viesti Kirjoittaja Harism » 27 Marras 2021, 02:24

Moikka,

Olen muuttanut ulkomailta takaisin Suomeen ja jouduin irtisanoutumaan työstäni tämän johdosta. TE-Palvelut ja Kela heitä mukaillen on asettanut minulle 3kk karenssin koska en ole esittänyt pätevää syytä irtisanoutumiselleni. Päätöksessä viitataan työttömyysturvalain 2a luvun 3§, koska en muuttanut viikon sisällä työsuhteen päättymisestä takaisin Suomeen. Tuo olisi ollut mahdotonta toteuttaa.

Mutta työttömyysturvalain 2a luvun 2§ sanotaan että irtisanoutumiselle on pätevä syy jos työntekijä ei ole oikeutettu soviteltuun työttömyysetuuteen ja palkka on alle 1134€ kuukaudessa. Ja olen miettinyt valittaa karenssista tällä perusteella.

Mutta miten voin osoittaa tuon että palkkani on ollut alle 1134€ kuukaudessa täysiaikaisesta työstä, jos tätä kysytään? Olen sulkenut pankkitilini lähtömaassa, eikä tilitietoja annettaisi etänä missään tapauksessa kuitenkaan. Lähtömaassani ei ole myöskään ole Suomessa käytettävän kaltaista palkkatodistusta saatavilla. Kaatuuko valitukseni tähän ettei minulla ole mitään keinoa todistaa palkkatietojani?

--
Harri

Kela | työttömyysturva

Re: Palkkatiedot ulkomailta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Marras 2021, 09:00

Hei Harism!

Voit kyllä halutessasi valittaa päätöksestä, jonka olet saanut ja asia käsitellään annettujen tietojen perusteella. Kysy Kelasta palstalla ei voida ottaa tarkemmin kantaa valituksen käsittelyprosessiin.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/omakela