Bostadsbidrag för familjet

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Emelie86

Bostadsbidrag för familjet

Lukematon viesti Kirjoittaja Emelie86 » 25 Helmi 2016, 15:16

Hej!

Kan jag söka bostadsbidrag för den tid jag är på mammaledighet?

FPA | barnfamiljer

Re: Bostadsbidrag för familjet

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 26 Helmi 2016, 09:34

Hej Emelie86!

Tack för din fråga.

Du kan lämna in en ansökan om allmänt bostadsbidrag. Ifall ert hushåll har små inkomster kan ni ha möjlighet att få allmänt bostadsbidrag för att minska era boendeutgifter.

Bostadsbidraget är ett stöd som beviljas hushållet gemensamt. Till hushållet räknas alla som bor i bostaden. Bostadsbidraget är beroende av boendekostnaderna och hur många vuxna och hur många barn som ingår i hushållet, var ni bor (i vilken kommun) och hushållets inkomster.

Du kan läsa mera om det allmänna bostadsbidraget här: www.fpa.fi/allmant-bostadsbidrag och göra en egen uppskattning på hur mycket ni skulle kunna få i bostadsbidrag med FPA:s beräkningsprogram

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

majblassarzitting

Lukematon viesti Kirjoittaja majblassarzitting » 31 Maalis 2016, 10:06

Hej. Vilka bilagor behöver jag skicka till FPA då jag söker bostadsbidrag pga bostäder på två orter. Min familj är skriven i Kempele men pga att sonen har dysfasi går han i skola i Karleby. Vi är svenskspråkiga och det svenskspråkiga stöd han behöver fanns inte att fås i Uleåborg. Jag bor med honom under veckorna i stadens hyresbostad i Karleby. Själv är jag arbetslös men maken arbetar i Uleåborg.

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 31 Maalis 2016, 14:09

Hej majblassarzitting!

Tack för din fråga.

Ni räknas som en familj/ett hushåll även om ni har två bostäder och kan således få bostadsbidrag bara till den ena bostaden. Båda makarnas inkomster påverkar således också bostadsbidragets belopp. Jag förstår din fråga så, att du söker bostadsbidrag till hyresbostaden i Karleby. Lämna då in som bilaga till ansökan en kopia av hyresavtalet varur framgår boendekostnaderna och utredning om båda makarnas inkomster.

Hälsningar

Elisabeth | FPA Barnfamiljer

Iselin

Lukematon viesti Kirjoittaja Iselin » 11 Syys 2017, 03:46

Hej.
Räknas det som att man bor i en hyresrätt/hyresbostad när man hyr ett egnahemshus eller villa i 2:a hand? Får man då bostadsbidrag på samma villkor som om man hyr en lägenhet av någon?

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 11 Syys 2017, 08:21

Hej Iselin!

Tack för din fråga.

Ja, om ni inte äger bostaden ni bor i, utan hyr den, kan ni ansöka om allmänt bostadsbidrag för hyresbostad. En hyresbostad kan likaväl vara ett egnahemshus som en lägenhet i t.ex. ett vånings- eller radhus.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer