Maksamatta jääneet elatusmaksut

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Noriko

Maksamatta jääneet elatusmaksut

Lukematon viesti Kirjoittaja Noriko » 30 Elo 2016, 12:03

Hei,

Ex-puolisoni on useamman kuukauden ajalta jättänyt elatusmaksuja maksamatta, välillä kokonaan, välillä hän on maksanut vain osan. Kuinka pitkältä ajalta jälkikäteen elatusmaksuja voi periä? Miten minun tulee asiassa tehdä?

Kela-Kerttu

Re: Maksamatta jääneet elatusmaksut

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 31 Elo 2016, 10:26

Hei Noriko!

Sinulla oli hyvä kysymys elatustukeen liittyen, kiitos siitä.
Voit hakea Kelasta elatustukea elatusvelvollisen maksamattomuuden takia.
Ilmoita hakemuksessa miltä ajalta elatusvelvollinen on jättänyt maksamatta elatusavun ja mitä hän on maksanut.
Kela voi maksaa elatustukea kolmelta kuukaudelta takautuen. Jos maksamatonta elatusapua on maksamatta pidemmältä ajalta, ne siirtyvät elatusvelvolliselle alkuvelaksi. Kela perii elatusvelvolliselta ja maksaa suoritukset sitten sinulle.
Elatustuki hakemuksen liitteeksi tulee toimittaa alkuperäinen elatussopimus.

Lisää elatustuesta voit lukea Kela.fi sivulta elatustuki.

Ystävällisin terveisin Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Noriko

Lukematon viesti Kirjoittaja Noriko » 31 Elo 2016, 14:04

Hei Kela-Kerttu!

Kiitos vastauksestasi. Minua jäi mietityttämään se, mitä tapahtuu, jos elatusvelvollinen ei pysty suorittamaan tuota alkuvelkaa? Jääkö minulta silloin nuo yli 3 kk vanhat elatusmaksut kokonaan saamatta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Syys 2016, 09:49

Hei Noriko!

Kun elatusvelvolliselle on syntynyt alkuvelkaa, aloittaa Kela omat perintätoimet. Jos Kelan perintätoimet eivät tuota tulosta, siirtyy perintä ulosoton hoidettavaksi.

Toivotaan, että Kelan tai viimeistään ulosoton perintätoimet tuottavat tulosta.

Syysterveisin Kela-Kerttu

jopora

Re: Elatustuki, useita kysymyksiä

Lukematon viesti Kirjoittaja jopora » 02 Syys 2016, 11:39

Kysyn elatustuesta esimerkin avulla. Lastensuojeluviranomainen on määrännyt elatusavun suuruudeksi 65 euroa kuukaudessa ja Kela on myöntänyt elatustukea 89 euroa kuukaudessa. Elatusvelvollinen maksaa säännöllisesti kuukausittain oman osuutensa 65 euroa. Kertyykö Kelan maksama elatustuki 89 euroa kuukaudessa elatusvelvollisen velaksi Kelalle. Jos kertyy, missä vaiheessa Kela alkaa periä sitä velkaa? Onko siitä mahdollista saada maksuvapautusta. Voiko elatusvelvollinen maksaa pystyessään koko 154 euroa kuukaudessa? Miten Kela sitten menettelee?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Syys 2016, 14:31

Hei jopora!

Mikäli elatussopimuksessa on elatusavun määräksi määrätty 65€/kk elatusvelvollisen puuteellisen elatuskyvyn vuoksi, ei Kelan maksama elatustuki 89€/kk kerry elatusvelvolliselle elatusapuvelaksi.

Mikäli elatusapuvelkaa jostakin syystä kertyisi Kelaan, niin Kela rupeaa heti takaisinperimään elatusapusaataviaan elatusapuvelalliselta. Toki elatusapuvelkaan voi hakea maksuvapautusta. Maksuvapautus edellyttää hakijalta pieniä alle 1092€/kk tuloja.

Kun elatusvelvollisen taloudellinen tilanne paranee ja pystyy itse huolehtimaan koko elatusmaksun maksamisesta, tulee olla yhteydessä lastenvalvojaan, joka muuttaa elatussopimusta elatusvelvollisen tulojen mukaiseksi.
Tuolloin elatusvelvollinen itse maksaa elatusmaksut lähivanhemmalle, ja lähivanhempi ilmoittaa Kelaan että elatusvelvollinen hoitaa jatkossa itse elatusmaksut ja elatustuen voi lakkauttaa.

Syksyisin terveisin
Kela-Kerttu

AnnnaM

Lukematon viesti Kirjoittaja AnnnaM » 24 Marras 2016, 11:07

Kela maksoi minulle 3kk takautuvasti elatusmaksuja ja loput menivät ulosottoon. Niistä ei ole vielä saatu perittyä mitään, koska elatusvelvollinen on yrittäjä eikä ole mitään maksanut. Nyt tiedän, että elatusvelvollinen on saamassa veronpalautuksia ja nämä menevät käsittääkseni suoraan ulosottoon.
Pitääkö kela itsellään ensin nuo minulle maksamat 3kk ja ylimenevän osuuden maksaa minulle? Vai tuleeko kaikki saadut maksut suoraan minulle? Velkaa elatusmaksuista on varmasti enemmän kuin mitä veronpalautusten määrä on.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 25 Marras 2016, 10:35

Hei AnnnaM!

Kela maksaa aina ensin lapsen saatavan velan ja sitten vasta kuittaa valtion saatavaa velkaa.
Veronpalautukset käytetään yleensä elatusapuvelan kuittaukseen.
Veronpalautus kuittaukset lapsen saatavaan on maksussa lähivanhemmalle 23.12.2016.
Samana päivänä on myös maksussa lapsilisä.

Marraskuisin terveisin Kela-Kerttu

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 28 Marras 2016, 11:40

Hei! Etävanhempi ilmoitti, ettei maksa elatusmaksua, vaan joudun joka kuukausi sen kelan kautta hakemaan. Summa on sama, kuin kela maksaisi täyttä elatusmaksua. Pitääkö se paikkansa, että joudun sen kuukausittain hakemaan vai onko mahdollista saada kelalta ilman joka kuukausittaista hakua? Etä ei siis aio maksaa ollenkaan vaan antaa mennä ulosottoon.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Marras 2016, 15:51

Hei!

Jos elatusvelvollinen on ilmoittanut sinulle, ettei maksa elatusapua, voit hakea elatustukea Kelasta.

Kun Kela on myöntänyt elatustuen sinulle, ei sinun tarvitse joka kuukausi hakea sitä. Elatustuki maksetaan kuukausittain 10. päivä.

Terveisin Kela-Kerttu