Isyysloma ja kodinhoidontuki

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Bikkanen

Isyysloma ja kodinhoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Bikkanen » 30 Touko 2017, 15:41

Miehelläni on 4pv jäljellä isyyslomapäiviä, jotka voi pitää samaan aikaan äitiysloman/vanhempainvapaan kanssa. Itse jäin kodinhoidontuelle 27.5 alkaen eli voiko isä pitää jäljellä olevat päivät vai katkeaako tuki niiltä päiviltä? Ja paljonko menettää tuesta per päivä, jos isyyslomapäiviltä en tukea saa?

Kela-Kerttu

Re: Isyysloma ja kodinhoidontuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 01 Kesä 2017, 10:55

Hei Bikkanen!

Isyysraha tullaan vähentämään yhteisiltä päiviltä kotihoidon tuesta. Pääsääntöisesti isyysraha on paljon suurempi päiväkohtaiselta määrältään, ja vähennyksen jälkeen kotihoidon tukea yleensä ei jää maksuun.

Kerroit että isällä on 4 päivää jäljellä päiviä, jotka voi pitää äidin vanhempainrahakauden aikana. Nyt kun vanhempainrahakautesi on jo siis päättynyt, voi isä pitää jäljellä olevat päivät (4 pv + 36 pv) siihen mennessä kun lapsi täyttää 2 vuotta. Nämä päivät voi pitää enintään kahdessa osassa.

Hän siis voi toki pitää sen 4 päivää erikseen, mutta silloin hänen tulisi pitää loput 36 päivää yhdessä osassa.

Lisäksi teidän tulee huomioida, että kotihoidon tukea ei myönnetä alle kuukauden mittaiselle ajanjaksolle.

Ystävällisin terveisin,
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 08 Kesä 2017, 10:05

Minulle, siis lasten äidille, tulee tällä hetkellä kotihoidon tuki. Nyt ollaan päätetty että isää pitää reilun kuukauden päästä isyysvapaa 4 viikkoa. Tarvitsenko minun silloin ilmoittaa kelalle erikseen kotihoidontuen tauosta, vai riittääkö että isä hakee isyyslomarahaa? Eli kun kela saa tiedon isyyslomasta, niin ne katkaisee automaattisesti hoitorahan ja jatkuuko se sitten automaattisesti isyyslomajakson jälkeen?

t. kahden pojan äiti

Lypa

Lukematon viesti Kirjoittaja Lypa » 08 Kesä 2017, 14:13

Meillä on vähän vastaava tilanne. 3 viikkoa jotka sai pitää vanhempainrahakauden aikana on pidetty, ja nyt kun äiti on siirtynyt kotihoidon tuelle olisi tarkoitus pitää 5 viikkoa osittain kesäloman kanssa yhtäaikaa.

Olen laskelmoinut että osittain päällekkäin pitämällä pysyisi raha+palkka riittävän suurena elämiseen.

Vaimo on siis kotihoidon tuella, ja lapsen, josta aion pitää nyt isyysloman, lisäksi meillä on toinenkin alle 3 vuotias lapsi. Ilmeisesti kotihoidon tuki jää silti maksamatta siltä ajalta kun olen isyyslomalla?

Kuinka sitten työhistoriassa katsotaan tämä viiden viikon jakso? Mahdollista työttömyyskorvausta ajatellen. Ennen näitä vapaita vaimo oli töissä 6kk ja jos hän tästä pääsee suoraan jatkamaan töitä, on hän mahdollisesti työttömyyden tullessa sitten oikeutettu parempaan korvaukseen. Mutta mitä tekee tämä 5 viikon putki hänen hoitovapaalleen, voidaanko katsoa että hän on hoitovapaalla vaikka ei saakaan rahaa?

Katkaiseeko siis jakso tuon 6kk:n työputken,olen ymmärtänyt että jos hän tekisi välittömästi vapaiden jälkeen töitä, laskettaisiin tuo työputki yhteen ikään kuin hän ei olisi ollutkaan pois töistä.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Kesä 2017, 14:25

Vieras kirjoitti:Minulle, siis lasten äidille, tulee tällä hetkellä kotihoidon tuki. Nyt ollaan päätetty että isää pitää reilun kuukauden päästä isyysvapaa 4 viikkoa. Tarvitsenko minun silloin ilmoittaa kelalle erikseen kotihoidontuen tauosta, vai riittääkö että isä hakee isyyslomarahaa? Eli kun kela saa tiedon isyyslomasta, niin ne katkaisee automaattisesti hoitorahan ja jatkuuko se sitten automaattisesti isyyslomajakson jälkeen?

t. kahden pojan äiti
Lypa kirjoitti:Meillä on vähän vastaava tilanne. 3 viikkoa jotka sai pitää vanhempainrahakauden aikana on pidetty, ja nyt kun äiti on siirtynyt kotihoidon tuelle olisi tarkoitus pitää 5 viikkoa osittain kesäloman kanssa yhtäaikaa.

Olen laskelmoinut että osittain päällekkäin pitämällä pysyisi raha+palkka riittävän suurena elämiseen.

Vaimo on siis kotihoidon tuella, ja lapsen, josta aion pitää nyt isyysloman, lisäksi meillä on toinenkin alle 3 vuotias lapsi. Ilmeisesti kotihoidon tuki jää silti maksamatta siltä ajalta kun olen isyyslomalla?

Kuinka sitten työhistoriassa katsotaan tämä viiden viikon jakso? Mahdollista työttömyyskorvausta ajatellen. Ennen näitä vapaita vaimo oli töissä 6kk ja jos hän tästä pääsee suoraan jatkamaan töitä, on hän mahdollisesti työttömyyden tullessa sitten oikeutettu parempaan korvaukseen. Mutta mitä tekee tämä 5 viikon putki hänen hoitovapaalleen, voidaanko katsoa että hän on hoitovapaalla vaikka ei saakaan rahaa?

Katkaiseeko siis jakso tuon 6kk:n työputken,olen ymmärtänyt että jos hän tekisi välittömästi vapaiden jälkeen töitä, laskettaisiin tuo työputki yhteen ikään kuin hän ei olisi ollutkaan pois töistä.
Hei!

Kotihoidon tuen saajana sinun kannattaa ilmoittaa tulevasta isyysvapaasta, esim. asiointipalvelun kautta kotihoidon tukea koskevalla ilmoituksella. Ilmoitus on hyvä tehdä ajoissa, ettei kotihoidon tukea makseta liikaa.

Nimimerkille Lypa:

Puolisollesi ei makseta lasten kotihoidon tuen hoitorahaa isyysvapaasi aikana, mutta voitte hakea hoitolisää toisesta alle 3-vuotiaasta lapsestanne isyysvapaasi ajalle. Jos perheesi tulot ovat riittävän pienet, voidaan hoitolisä myöntää.

Kysyit myös työhistoriasta. Kerttu ei pysty ottamaan tuohon asiaan kantaa. Teidän kannattaa selvittää työ- ja elinkeinotoimistosta työttömyysetuuksiin liittyviä asioita.

Aurinkoisin terveisin Kela-Kerttu

isyysvapaalle

Lukematon viesti Kirjoittaja isyysvapaalle » 14 Kesä 2017, 14:48

Moi! Olen jäämässä pidemmälle isyys/hoitovapaalle. Voinko jäädä ensin hoitovapaalle ja pitää jäljellä olevat isyysvapaapäivät vasta ensi vuoden puolella ennen lapsen 2-vuotispäivää? Vai pitääkö vanhempainvapaat pitää ennen hoitovapaata?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Kesä 2017, 15:42

Hei isyysvapaalle!

Isyysrahapäiviä ei ole pakko pitää ennen kun jäät hoitovapaalle ja kotihoidon tuelle. Voit pitää isyysrahapäiviä myöhemminkin, kuitenkin ennen kuin lapsi täyttää kaksi vuotta.

Kesäterkuin
Kela-Kerttu

Kysy6382

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysy6382 » 09 Touko 2019, 10:31

Hei! Jos isä ja äiti asuvat eri talouksissa, eivätkä ole kenenkään kanssa avoliitossa. Niin äiti on työelämässä ja saa kodinhoidontukea, mutta isä jäisi 2vk isyyslomalle, niin saako kodinhoidontukea siirrettyä isälle 2vk ajaksi? Tai jos isä on kesälomalla putkeen, niin saako isälle siirrettyä kodinhoidontuen kuukauden ajaksi? Kun sitähän ei myönnetä alle kuukaudeksi, mutta khtuki olisi jo valmiiksi äidillä, mutta näin ollen äiti ei sitä tarvitse, kun isä hoitaa pienen ajanjakson.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Touko 2019, 14:52

Hei Kysy6382!

Isyysloman ajalta isä voi hakea isyysrahaa, mikäli isyysrahapäiviä ja jaksoja on jäljellä. Isyysrahaa ja kotihoidon tukea ei voi saada samasta lapsesta samanaikaisesti. Mikäli isä hakee isyysrahaa, olisi sinun hyvä tehdä siitä ilmoitus esim. kelan asiointipalvelun kautta, jottei sinulle tule liikamaksua kotihoidon tuesta.

Kotihoidon tukea ei voi siirtää toiselle vanhemmalle vaan sitä täytyy hakea hakemuksella. Kotihoidon tukea ei makseta kuukautta lyhemmältä ajalta. Kuitenkin kuukauden vähimmäisaika täyttyy myös esimerkiksi silloin, kun äidin ja isän yhteenlaskettu tukijakso kestää yhtäjaksoisesti vähintään kuukauden. Mikäli isä hakee kotihoidontukea kuukautta lyhemmälle ajalle, kannattaa hänen laittaa hakemuksen lisätietokenttään maininta siitä, että etuus on ollut edeltävänä aikana maksussa toiselle vanhemmalle.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

129

Lukematon viesti Kirjoittaja 129 » 16 Touko 2019, 22:09

Hei,

Olen ollut joitakin kuukausia hoitovapaalla ja palaan töihin elokuun alussa lapsemme mennessä päivähoitoon. Minulla on vielä 36pv isyysvapaata käyttämättä ja aprikoin nyt niiden pitämisen ajankohtaa ja sen vaikutusta kotihoidon tukeen.

Sivujenne mukaan "lastenhoidon tukia ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta", mutta toisaalta "vähimmäisaika täyttyy myös silloin, kun kotihoidontuki jatkuu isyysrahakauden jälkeen niin, että kotihoidon tukien jaksot kestävät yhteensä vähintään kuukauden."

Tarkoittaako jälkimmäinen kohta, että voin pitää isyysvapaan esimerkiksi kesäkuun alusta noin heinäkuun puoliväliin ja silti saada kotihoidon tuen myös isyysvapaan päättymisen ja elokuun alun väliseltä ajalta, vaikka ko. jakso on alle kuukauden?

Kiitos avusta!