Kysymyksiä kuntouttavasta työtoiminnasta

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

aslka

Kysymyksiä kuntouttavasta työtoiminnasta

Lukematon viesti Kirjoittaja aslka » 22 Maalis 2017, 14:46

Hei,
olen työttömänä saan tällä hetkellä Kelasta asumistukea, työttömyyspäivärahaa ja lisäksi toimeentulotukea (n.200e/kk).
Olen aloittamassa Te-toimiston kanssa sopimani kuntouttavan työtoiminnan. Tiedän, että osallistumispäiviltä maksetaan 9euroa/päivä eikä tämä raha vaikuta tukiin. Kysyisin kuitenkin mahdollisuudesta hakea toimeentulotukea matkakorvauksiin. Millä perusteilla matkakorvauksia maksetaan kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvalle (vai maksetaanko)? Itse tulen kulkemaan kuntouttavassa työtoiminnassa julkisilla kulkuvälineillä eli käytännössä bussilla. Haetaanko tukea bussikorttiin (jos sellaista edes voi hakea) kunnasta vai Kelasta?

Lisäksi mikä on työmarkkinatuen korotusosa? Jostain luin, että sen määrä olisi 4,8 euroa päivältä. Kenelle ja millä perusteilla tällainen korotusosa maksetaan? Maksetaanko korotusosaa toimintaan osallistumispäiviltä vai kuinka? Meneekö korotusosasta vero ja vaikuttaako se toimeentulotuen määrään?

Kiitos vastauksista.

Kela | toimeentulotuki

Re: Kysymyksiä kuntouttavasta työtoiminnasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Maalis 2017, 13:22

Hei aslka!

Verovapaa kulukorvaus 9e/pvä on tarkoitettu kattamaan mm. matkakuluja. Jos sinulla on tarvetta bussikorttiin, niin voit tiedustella täydentävää toimeentulotukea oman kuntasi sosiaalitoimesta.

Työmarkkinatuen korotusosaa ei huomioida perustoimeentulotuessa tulona.

Työmarkkinatuen korotusosaan liittyen olen siirtänyt kysymyksesi Kysy työttömyysturvasta-palstalle.

Ystävällisin terveisin Päivi│Kela toimeentulotuki

Viestiä muokattu 30.3.2017.Tieto korotusosasta on korjattu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Maalis 2017, 14:20

''Työmarkkinatuen korotusosa huomioidaan perustoimeentulotuessa tulona.''

Pitääkö tämä varmasti paikkansa? Aiemmin kunta ei ole huomioinut työmarkkinatuen korotusosaa tulona. Lisäksi toimeentulotukilain 11 §:n mukaan korotusosaa ei huomioitaisi.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 30 Maalis 2017, 14:59

Hei Vieras,

kiitos huomiostasi!

Olet oikeassa, työmarkkinatuen korotusosaa ei huomioida toimeentulotuessa tulona.

Korjaan myös aiempaa viestiä!

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki

Dell

Lukematon viesti Kirjoittaja Dell » 30 Maalis 2017, 18:21

Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville maksaa kunta matkakorvauksen. Tämä ei riipu siitä oletko toimeentulotuen saaja vai et, vaan se myönnetään kaikille, joille aiheutuu kuluja matkoista kuntouttavaan työtoimintaan. Ole siis yhteydessä sosiaalityöntekijääsi. Yleensä korvataan bussikortin hinta. Toki jos asut ihan lähellä kuntouttavan työtoiminnan paikkaa, niin matkakorvausta ei yleensä myönnetä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Huhti 2017, 08:28

Hei Dell,

olet oikeassa, että tämän osalta voi olla yhteydessä oman kunnan sosiaalitoimistoon.
Kiitos kommentistasi.

Ystävällisesti
Hanna | Kela toimeentulotuki

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Huhti 2017, 11:50

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:Verovapaa kulukorvaus 9e/pvä on tarkoitettu kattamaan mm. matkakuluja.
Muun muassa? Mitäs muuta sillä on tarkoitus kattaa?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 05 Huhti 2017, 13:40

Hei Vieras,

kiitos tarkentavasta kysymyksestäsi.

Korotetulla kulukorvauksella korvataan matka ja majoituskustannuksia jos osallistuu kotikuntansa ulkopuolella järjestettävään työllisyyttä edistävään palveluun.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki

Kinde

Lukematon viesti Kirjoittaja Kinde » 08 Kesä 2017, 14:51

Hei! Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja nyt tuli myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. Eläkettä maksetaan takautuvasti vähän yli puolelta vuodelta. Työkyvyttömyyseläke on saman suuruinen kuin peruspäiväraha tai työmarkkinatuki, mutta olen saanut tuolta ajalta kuntouttavan työtoiminnan vuoksi korotettua päivärahaa ja 9€:n kulukorvauksen osallistumispäiviltä. Jos en olisi ollut kuntouttavassa, niin takautuva eläke ja työmarkkinatuki olisivat menneet lähes tasan Kelan ja Varman kanssa. Mutta koska olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, niin takautuva eläke ei riitä, vaan Kela perii takaisin tuon korotusosan ja kaikki saamani 9€:n kulukorvaukset. Joudun maksamaan kelalle reippaasti yli 1000€ takaisin rangaistuksena siitä, että tein ilmaista työtä. En olisi koskaan suostunut menemään kuntouttavaan työtoimintaan, jos olisin tiennyt, että joudun maksamaan siitä. Ymmärsin, että tuo korotusosa ja 9€ ovat kannustuksena yrittämään työntekoa ja palkkio aktiivisuudesta ja olen kuullut, että ulosottomieskään voi noita viedä. Miten kela voi periä nuo takaisin, olen kuitenkin tehnyt tuon työn ja olisin todella mieluummin jäänyt kotiin nukkumaan, kuin lähtenyt töihin, oli sää mikä tahansa, ja kun vielä joudun nyt maksamaan siitä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 09 Kesä 2017, 10:16

Hei aslka,

siirsin kysymyksesi Työttömyysturvan keskustelualueelle. Työttömyysturva -> työllistymistä edistävät palvelut- osioon. Kysymykseesi pääset suoraan täältä.

Ystävällisesti
Tanja | Kela toimeentulotuki