Äidin tuet

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

paluutöihin

Äidin tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja paluutöihin » 13 Kesä 2017, 22:03

Moi! Olen jäämässä äitiysvapaalle, kun edellinen lapsi on 1v ja 3kk. Olen nyt tehnyt 80% työaikaa. Työnantajani maksaa palkkaa ensimmäisen 3 kk:n ajalta. Saanko nyt siis vain 80% palkkaa tuon 3 kk:n ajan vai maksaako työnantaja sen 100% työajan mukaan. Edellisen lapsen mukaan sain 100% palkkaa, mutta äitiyslomaa ennen teinkin 100% työaikaa. Mitä hakemukseen merkataan, olisiko edullisempaa minulle hakea sen mukaan, että työantaja ei maksa palkkaa?

Kela-Kerttu

Re: Äidin tuet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Kesä 2017, 14:47

Hei paluutöihin!

Palkanmaksu- ja työsuhdeasioissa Kerttu ei osaa sinua auttaa. Sinun kannattaa olla yhteydessä työnantajaasi. Hakemukseesi merkitset palkanmaksun sen mukaan mitä työnantaja ilmoittaa tai työehtosopimuksessa on merkitty.

Jos työnantaja maksaa palkkaa äitiysvapaan alussa, päiväraha maksetaan palkan osuudelta työnantajalle ja jos päivärahasi on suurempi kuin palkkasi, erotus päivärahasta maksetaan sinulle.
Työnantajan tulisi toimittaa Y17-lomake (ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta) tai sähköinen ilmoitus.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi