Re: Kysymyksiä kuntouttavasta työtoiminnasta

Muuttuuko etuuden määrä palvelun ajaksi? Kuinka poissaolot vaikuttavat? Kysy ja keskustele työllistymistä edistävistä palveluista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kinde

Lukematon viesti Kirjoittaja Kinde » 08 Kesä 2017, 14:51

Hei! Olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja nyt tuli myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. Eläkettä maksetaan takautuvasti vähän yli puolelta vuodelta. Työkyvyttömyyseläke on saman suuruinen kuin peruspäiväraha tai työmarkkinatuki, mutta olen saanut tuolta ajalta kuntouttavan työtoiminnan vuoksi korotettua päivärahaa ja 9€:n kulukorvauksen osallistumispäiviltä. Jos en olisi ollut kuntouttavassa, niin takautuva eläke ja työmarkkinatuki olisivat menneet lähes tasan Kelan ja Varman kanssa. Mutta koska olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, niin takautuva eläke ei riitä, vaan Kela perii takaisin tuon korotusosan ja kaikki saamani 9€:n kulukorvaukset. Joudun maksamaan kelalle reippaasti yli 1000€ takaisin rangaistuksena siitä, että tein ilmaista työtä. En olisi koskaan suostunut menemään kuntouttavaan työtoimintaan, jos olisin tiennyt, että joudun maksamaan siitä. Ymmärsin, että tuo korotusosa ja 9€ ovat kannustuksena yrittämään työntekoa ja palkkio aktiivisuudesta ja olen kuullut, että ulosottomieskään voi noita viedä. Miten kela voi periä nuo takaisin, olen kuitenkin tehnyt tuon työn ja olisin todella mieluummin jäänyt kotiin nukkumaan, kuin lähtenyt töihin, oli sää mikä tahansa, ja kun vielä joudun nyt maksamaan siitä.

Kysymys siirretty toimeentulotuen palstalta.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 12 Kesä 2017, 11:33

Hei Kinde!

Onpa ikävä tilanne.

Mikäli et ole vielä saanut päätöstä takaisinperinnästä, sinun on mahdollista antaa selvitys liikamaksuun johtaneista syistä ja omasta taloudellisesta tilanteestasi. Selvityksesi jälkeen käsittelijä tekee takaisinperintäpäätöksen.

Takaisinperittävästä määrästä voi myös tehdä takaisinmaksusuunnitelmaa Kelan Perintäkeskuksen kanssa, mikäli summaa ei pysty maksamaan kerralla.

Terveisin
Saija | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

TukeaAloittajalle

Lukematon viesti Kirjoittaja TukeaAloittajalle » 18 Kesä 2017, 11:47

No johan on! Sen yhdeksän euronhan on tarkoitus kattaa siitä työtoiminnasta aiheutuvia kuluja, matkat ja ruuat jne, ja jos henkilö on siellä työtoiminnassa käynyt, niin on ne ysisensä varmasti myös tarvinnut!

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 19 Kesä 2017, 16:13

Hei TukeaAloitajalle!

Työkyvyttömyyseläke on estävä etuus työttömyysturvaan nähden, joten liikamaksua pääsee syntymään kulukorvauksen osalta.

Takaisinperintäpäätöksen jälkeen selviää täytyykö liikaa maksettua määrää maksaa takaisin.

Terveisin
Juuso | Kela työttömyysturva

PolarVip

Lukematon viesti Kirjoittaja PolarVip » 27 Kesä 2017, 23:20

kuinka kauan kuntouttavassa työtoiminnassa saa olla? olen aloittanut kuntouttavan 1.4.2016...ja jatkuu edelleen. paikka vaihtui 9.6.2016. sopimus 31.12.2017 asti saako olla? saanko joskus pitää tauon,ilman että menetän kaikki tuet? minulla ei ole mitään muita tuloja kuin tuet.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 28 Kesä 2017, 10:06

Hei PolarVip!

Kuntouttavan työtoiminnan kestosta sinun tulisi olla yhteydessä TE -palveluun. Tauoista ja mahdollisista lomista vastasinkin sinulle jo aiemmin toiseen viestiin.

Terveisin

Marja | Kela työttömyysturva