Isä kodinhoidontuelle ja opiskelemaan

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Toihinaiti

Isä kodinhoidontuelle ja opiskelemaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Toihinaiti » 27 Kesä 2017, 13:34

Mietimme puolison kanssa, että minä lähtisin syksyllä töihin, hän jäisi hoitamaan lasta kotiin ja opiskelisi samalla. Lapsi on nyt 1.5v ja olen itse kht:lla ja isä käy töissä. Eikös isä saa kodinhoidontukea jos lähden töihin? Opiskelut olisivat mahdollisesti etänä, silloin Tällöin lähiopetuspäiviä. Puoliso on yksityinen elinkeinoharjoittaja ja omistaa pienen määrän metsää, sekä viljelee pienellä alalla peltoa. Vaikuttavatko Nämä tukiin?

Kela-Kerttu

Re: Isä kodinhoidontuelle ja opiskelemaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Kesä 2017, 10:22

Hei!

Tilanteessanne isä voi kyllä hakea kotihoidon tuen itselleen jos hän hoitaa lasta kotona. Hän voi myös opiskella kotihoidon tuen aikana, eikä se vaikuta tuen maksamiseen, jos lapselle ei vain tarvitse kunnallista päivähoitoa varata opiskelupäivien ajalle.

Elinkeinoharjoittajana toimiminen ja metsän omistaminen ei suoraan vaikuta tukeen tai oikeuteen, mutta jos näitä kautta tulee hänelle tuloja, ja hän hakee kotihoidon tuen hoitolisää, niin silloin tietysti selvitellään näitä tuloja tarkemmin.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi