Opintolaina

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

ojava023

Opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja ojava023 » 26 Kesä 2017, 09:52

Hei,

Valmistun Syyskuussa ammattikorkeakoulusta, ja saan Elo-Syyskuun aikana viimeiset opintopisteeni (lopputyö ja harkka) yhteensä 30 op. Saanko silloin nostaa opintolainaa vielä noilta kahdelta kuulta? Eli 400e/kk?

Kela | opintotuki

Re: Opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 26 Kesä 2017, 15:01

Hei, jos haet opintotuen elo - syyskuulle, voit nostaa myös opintolainan samalta ajalta. Opintolainan valtiontakauksen määrä on 1.8 alkaen 650 e/kk Suomessa suoritettavissa opinnoissa.

Kun olet valmistumassa, kannattaa lukea sivu http://www.kela.fi/omat-tulot-aloittanu ... almistunut siitä, miten valmistumisvuoden tulot huomioidaan opintotuen tulovalvonnassa.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

ojava023

Lukematon viesti Kirjoittaja ojava023 » 07 Heinä 2017, 09:39

Selventääkseni, en voi siis nostaa koko syyslukulauden opintolainaa, vaan vain elo-syyskuukauden osan?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Heinä 2017, 11:46

Hei! Voit nostaa opintolainaa niiltä kuukausilta, kun sinulle on myönnetty opintotuki. Jos saat opintotuen elo - syyskuulle, voit nostaa vielä elo- ja syyskuun opintolainat, mutta et enää sen jälkeisiä opintolainoja.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki

KayttajaJ

Lukematon viesti Kirjoittaja KayttajaJ » 10 Heinä 2017, 12:10

Hei, jos tulorajani paukkuvat ja joudun perumaan opintorahan jo ennakkoon, enkö saa perutuilta kuukausilta myöskään opintolainaa?

Voinko nostaa opintorahaa ja palauttaa ne välittömästi saadakseni nostettua opintolainan?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Heinä 2017, 14:17

Hei!
Jos perut syyslukukaudella 2017 kevätlukukauden 2018 opintotukea, myös kevään 2018 opintolainan valtiontakaus peruuntuu samalla. Jos kuitenkin perut etukäteen saman lukukauden opintotukea, oletamme, että olet jo saattanut nostaa kyseisen lainan eikä lainatakaustakaan peruta. Jos siis esimerkiksi syyskuussa 2017 perut marras-joulukuun 2017 opintotuen, voit edelleen nostaa marras-joulukuun lainat.
Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki

ojava023

Lukematon viesti Kirjoittaja ojava023 » 10 Heinä 2017, 16:00

Minulle on myönnetty opintotuki vuoden 2017 loppuun, mutta valmistun etuajassa Syyskuussa jolloin peruutan opintotukeni, saanko tällöin nostaa opintolainan Syys-Joulukuu ajalta? Pahoittelut useasta viestistä, mutta olen saanut eri tietoja eri tahoilta, joka kummastuttaa.

Huolestunutlainaaja

Lukematon viesti Kirjoittaja Huolestunutlainaaja » 10 Heinä 2017, 22:07

Hei, minulla samantapainen kysymys:

Nostin opintolainan opintotukipäätöksen mukaisesti kesäkuu-joulukuu. Nyt näyttää siltä, että olen valmistumassa jo marraskuun puolella ja tulen perumaan joulukuun opintotukeni. Olen kuitenkin nostanut jo joulukuun osuuden lainasta. Tuleeko tästä jotain sanktioseuraamuksia? (Olenhan nostanut lainan yhdeltä ylimääräiseltä kuukaudelta :<)

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Heinä 2017, 16:38

ojava023 kirjoitti:Minulle on myönnetty opintotuki vuoden 2017 loppuun, mutta valmistun etuajassa Syyskuussa jolloin peruutan opintotukeni, saanko tällöin nostaa opintolainan Syys-Joulukuu ajalta? Pahoittelut useasta viestistä, mutta olen saanut eri tietoja eri tahoilta, joka kummastuttaa.

Hei ojava023!

Jos nostat opintolainan koko syyslukukaudelta ennen opintotuen peruuttamista, niin voit pitää lainan ja lainatakaus on voimassa koko lainaerälle.

Jos ilmoitat valmistumisesta ennen opintolainan nostamista ja opintotukesi lakkautetaan, niin et enää voi nostaa loppuvuoden lainoja.

Mukavaa tiistaipäivää
Päivi│Kela opintotuki

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Heinä 2017, 16:41

Huolestunutlainaaja kirjoitti:Hei, minulla samantapainen kysymys:

Nostin opintolainan opintotukipäätöksen mukaisesti kesäkuu-joulukuu. Nyt näyttää siltä, että olen valmistumassa jo marraskuun puolella ja tulen perumaan joulukuun opintotukeni. Olen kuitenkin nostanut jo joulukuun osuuden lainasta. Tuleeko tästä jotain sanktioseuraamuksia? (Olenhan nostanut lainan yhdeltä ylimääräiseltä kuukaudelta :<)
Hei Huolestunutlainaaja!

Voit olla rauhassa. Sinulle ei tule asiasta sanktioita. Takaus on voimassa myös joulukuulle ja voit pitää lainan. Maksat sen sitten pankille takaisin kuten muutkin lainasi.

Mukavaa tiistaipäivää
Päivi│Kela opintotuki