Vanhempainvapaalla vuosiloma

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Satupuu

Vanhempainvapaalla vuosiloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Satupuu » 07 Kesä 2017, 18:53

Hei!

Onko mahdollista keskeyttää vanhempainvapaa vuosiloman ajaksi?

Esimerkiksi jos minulla on myönnetty vanhempainvapaa 7.10.17 saakka, voinko olla välissä vuosilomalla ja jatkaa sen jälkeen vanhempainvapaata? Vai kannattaako vuosiloma ajoittaa hoitovapaan ja vanhempainvapaan väliin?

Kela-Kerttu

Re: Vanhempainvapaalla vuosiloma

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Kesä 2017, 15:22

Hei Satupuu!

Vanhempainvapaan keskeyttäminen vuosiloman vuoksi ei ole mahdollista.

Voit olla vuosilomalla vanhempainvapaasi aikana, eikä vuosilomasi ajalta maksettava palkka vaikuta sinulla maksussa oleviin vanhempainpäivärahoihin.

Kerttu ei voi ottaa kantaa siihen, miten sinun kannattaisi pitää vuosilomasi.

Aurinkoisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Satupuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Satupuu » 08 Kesä 2017, 17:09

Kiitos vastauksesta!

Tarkentaisin vielä, että mikäli asia työnantajan kanssa on ok, voiko vuosiloman pitää vanhempainvapaan jälkeen? Ja hoitovapaa alkaisi vasta vuosiloman päätyttyä.

Miten asia menee, jos on vuosilomalla hoitovapaan aikana? Vaikuttaako tällöin tuen määrään saatu palkka loman ajalta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Kesä 2017, 15:28

Hei Satupuu!

Vuosiloman pitämisestä sovitaan aina työnantajan kanssa.

Käsittääkseni et voi olla virallisella kesälomalla hoitovapaasi aikana. Olet joko hoitovapaalla tai vuosilomalla.

Lasten kotihoidon tukea voidaan maksaa sinulle vuosilomasi ajalta. Jos haet lasten kotihoidon tuen hoitolisää, vaikuttaa vuosilomasi ajalta maksettava palkka (+lomaraha) hoitolisään.

Aurinkoisin terveisin Kela-Kerttu

Jenska14

Lukematon viesti Kirjoittaja Jenska14 » 24 Syys 2018, 10:13

Hei,

Jos vanhempainvapaan aikana pidän vuosilomapäivän, jonka myötä olen oikeutettu loma-ajan palkkaan ja kertakorvauspalkkaan niin ilmoitanko tämän lomapäivän kelalle ja miten tuo kertakorvaus vaikuttaa vanhempainrahaan? Kertakorvaus maksetaan vasta tammikuussa 2019, jolloin olen jo hoitovapaalla enkä enää vanhempainvapaalla. Lomapäivä tulee pitää 18.11.2018 mennessä.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Syys 2018, 15:04

Moikka Jenska14!

Vuosiloman pitämisellä ei ole vaikutusta vanhempainpäivärahan maksuun. Sillä ei ole merkitystä, jos saat vapaan aikana jotain tuloa, vaan maksuihin vaikuttaa ainoastaan, jos työskentelet vanhempainvapaalla.

Vanhempainpäivärahaan ei siis tarvitse asiasta ilmoittaa.

Syysterveisin
Kela-Kerttu

Jen19

Lukematon viesti Kirjoittaja Jen19 » 10 Huhti 2019, 10:57

Olen vanhempainvapaalla ja esimieheni ilmoitti, että minun tulisi pitää vuosilomaa nyt kesällä. Ilmeisesti lomapäiviä ei tarvitse ilmoittaa Kelalle eikä lomalta saatu lomaraha vaikuta maksettaviin tukiin? Pystyykö vanhempainvapaan keskeyttämään loman ajaksi ja jatkamaan loman jälkeen? Vaikuttaisiko tämä vanhempainvapaaseen pidentäen sitä loppupäästä eli se loppuisikin esim 3 viikkoa myöhemmin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Huhti 2019, 15:27

Hei Jen19!

Loma-ajan palkka ei vaikuta vanhempainrahaasi. Voit saada vanhempainrahaa ja vuosiloma-ajan palkkaa samaan aikaan, mutta vanhempainvapaata ei voi keskeyttää vuosiloman takia.

Ystävällisesti
Kela-Kerttu

JeHe

Lukematon viesti Kirjoittaja JeHe » 02 Touko 2019, 10:33

Hei!

Ymmärsin että vanhempainvapaata ei voi keskeyttää vuosiloman takia, mutta onko kuitenkin seuraava mahdollista:

1. Olen vanhempainvapaalla ja siirryn siitä muutamaksi viikoksi vuosilomalle, jolloin mieheni jatkaa vanhempainvapaalla. Vuosilomani jälkeen siirryn takaisin vanhempainvapaalle.

2. Olen vanhempainvapaalla ja siirryn vuosilomalle ja mieheni on vanhempainvapaalla vanhempainvapaajakson loppuajan. Sen jälkeen siirryn itse hoitovapaalle.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Touko 2019, 14:59

Hei JeHe!

Vanhempainpäivärahakausi on mahdollista jakaa vanhempien kesken, niin että kumpikin pitää enintään 2 jaksoa. Molemmat esittämäsi vaihtoehdot kuulostavat mahdollisilta.

Muistattehan, että vanhempainpäivärahaa pitää hakea vähintään kuukautta ennen haluttua ajankohtaa. Jos siis vanhempainpäiväraha on tällä hetkellä myönnetty sinulle koko ajalta ja haluatte siirtää osan siitä isälle, tulee isän tehdä hakemus hyvissä ajoin ennen oman vapaansa alkamista.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu