Bostadsstöd vs. Studiestöd

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

Stud11

Bostadsstöd vs. Studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja Stud11 » 26 Maalis 2018, 13:56

Hei

Jag och min flickvänn kommer att börja studera igen efter sommaren.
Och nu när bostadsstödet har ändrats har vi ingen aning om hur vi skall räckna ut hur mycket vi kan jobba på sidan om studierna för att inte mista det maximala bostadsstödet, eller om vi alls får jobba...

Vi jobbar som bäst men har vår nuvarande lön någon inverkan på bostadstödet om vi söker det fr.o.m 1.9.18?

FPA | studiestöd

Re: Bostadsstöd vs. Studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 27 Maalis 2018, 09:56

Hej Stud11!

Tack för din fråga.

Det allmänna bostadsbidraget är avsett för hushåll med små inkomster. Det finns övre och nedre inkomstgränser för bostadsbidraget. Om hushållets bruttoinkomster överstiger den övre inkomstgränsen beviljas inget bostadsbidrag. Om hushållet har så små inkomster att de understiger den nedre gränsen, inverkar inkomsterna inte på bostadsbidraget.

Tabeller för de övre och nedre inkomstgränserna för det allmänna bostadsbidraget hittar du här:

www.fpa.fi/ovre-granser-for-inkomsterna

www.fpa.fi/nedre-granser-for-inkomsterna

I det allmänna bostadsbidraget beaktas bostadsbidragshushållets inkomster för 12 månader framåt från det att bostadsbidraget beviljas. Era nuvarande inkomster påverkar inte ett eventuellt framtida bostadsbidrag.

Du kan också själv uppskatta hur era inkomster kommer att påverka bostadsbidraget med FPA:s räknare .

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

STUD11

Lukematon viesti Kirjoittaja STUD11 » 28 Maalis 2018, 09:39

Hur är det med studiestödet räcknas det som en inkomst som påverkar bostadsstödet?

Har jag förståt förståt rätt att det är våra gemensamma inkomster som inte får överstiga gränsen?

FPA | studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 28 Maalis 2018, 12:44

Hej igen STUD11!

Ja, studiepenningen räknas som inkomst vid beräkningen av det allmänna bostadsbidraget.

Du har förstått alldeles riktigt. Bostadsbidragshushållets sammanlagda inkomster beaktas och påverkar bostadsbidraget.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!