Inkomstgräns för bostadstillägg, med oregelbunden inkomst

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

TeaSandstedt

Inkomstgräns för bostadstillägg, med oregelbunden inkomst

Lukematon viesti Kirjoittaja TeaSandstedt » 29 Syys 2017, 14:34

Hej!

Jag undrar hur det fungerar med inkomstgränsen då jag studerar, och arbetar väldigt oregelbundet på sidan om. Exempelvis nu i September har jag arbetat en dag ca. 74,4 € totalt. Hur skulle det bli om jag en månad arbetar 5 dagar, ca 372 € (mitt studiestöd är inte inräknat i detta), påverkas mitt bostadstillägg då?

På er sida står det att man endast behöver meddela om inkomsterna ändras med minst 400 €, och i detta fall gör det inte det.

Kan man göra så att man jobbar in 100 € en månad och 500 € nästa, räknas det ut ett medeltal på dessa, eller hur är det?

H. Tea

FPA | studiestöd

Re: Inkomstgräns för bostadstillägg, med oregelbunden inkoms

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 29 Syys 2017, 15:37

Hej TeaSandstedt!

Tack för din fråga.

Eftersom jag inte vet var du bor och studerar, måste jag först försöka reda ut de olika begreppen och vilken förmån din fråga gäller.

Om din fråga gäller bostadstillägg så gäller inkomstgränserna för studiestöd, vilken är beroende av hur många månader under kalenderåret du lyfter studiestöd. Bostadstillägg betalas fr.o.m. 1.8.2017 endast för den som studerar och bor utomlands eller på Åland och för personer som studerar på en avgiftsbelagd linje vid en folkhögskola eller ett idrottsutbildningscenter och som bor i läroanstaltens elevhem.

Inkomstgränserna för studiestöd beroende på antalet stödmånader hittar du här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster.