Sjukersättning

Vad ersätts av en privatläkares arvode eller av tandvård? Vad får man för ersättningar för läkemedel? Vilka resor ersätts?

Valvoja: FPA | förmåner under sjukdomstid

Biawes

Sjukersättning

Lukematon viesti Kirjoittaja Biawes » 28 Joulu 2017, 10:38

Hej! Undrar om sjukdomen Keratoconus H18.6 berättigar till sjukdagpenning?

FPA | förmåner under sjukdomstid

Re: Sjukersättning

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid » 28 Joulu 2017, 11:22

Hej Biawes!

Huruvida sjukdagpenning kan beviljas eller inte är inte beroende av endast en diagnos. Beviljandet av sjukdagpenning förutsätter arbetsoförmåga. Arbetsoförmågan bedöms i förhållande till det egna arbetet.
Man kan inte på förhand säga om man kan beviljas sjukdagpenning eller inte, utan det utreds på basen av ditt läkarintyg och din ansökan. Från vår hemsida kan du läsa mer om sjukdagpenning.

Jag önskar dig ett gott nytt år!

Hälsningar
Tanja FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst !

Biawes

Lukematon viesti Kirjoittaja Biawes » 03 Tammi 2018, 11:53

Tack för svaret! Har sjukintyg från läkare och sjukskriven 10 dagar , räcker det. Min arbetsgivare tvivlar på att det berättigar till eraättning? Är det så?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid » 03 Tammi 2018, 15:52

Hej Biawes!

Sjukdagpenningen betalas efter en självrisktid, som i regel är den dagen man insjuknar och de följande 9 vardagarna. Rätten till sjukdagpenning kan utredas efter du har skickat oss ansökningen och sjukintyget. Under självrisktiden 1+9 vardagar utbetalas sjukdagpenningen inte.

Vanligen betalar arbetsgivaren lön för en viss tid under sjukledigheten, din arbetsgivare kan ge mer information om det till dig.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning
Kati | FPA förmåner under sjukdomstid

vicky555

Lukematon viesti Kirjoittaja vicky555 » 12 Elo 2018, 17:34

Hej. Jag är heltidssjukskriven och har varit det från och till. Jag har fibromyalgi och Me. Idag har jag sjukpenning men väldigt låg så jag har det svårt ekonomiskt. Kan jag få ersättning? Jag undrar också om man kan få ersättning för dyra tandläkarbesök jag gjorde för ett par år sedan då jag har kvitton kvar?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | förmåner under sjukdomstid » 14 Elo 2018, 10:33

Hej Vicky555!

Tack för din fråga. Du skriver att du har låg sjukdagpenning, och funderar om du kan få ersättning. Vilken typ av ersättning är det du tänker på?
Beloppet av sjukdagpenningen beräknas i regel utifrån den arbetsinkomst som konstaterats vid beskattningen. Om arbetsoförmågan börjar 2018, beräknas beloppet av sjukdagpenningen enligt den beskattningsbara arbetsinkomsten för 2016.

Du får i regel ersättning redan vid vårdenheten för undersökning och behandling som en privattandläkare utfört. Om du inte direkt får ersättning kan du själv söka den hos FPA i efterhand inom 6 månader från betalningsdagen.

Ha en bra fortsättning på dagen.

Med vänlig hälsning
Linda | FPA förmåner under sjukdomstid