Asumistuki ja varallisuus

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Rime19

Re: Asumistuki ja varallisuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Rime19 » 27 Helmi 2019, 18:14

Minulla on tuloja vuokra-asunnosta, jossa on paljon taloyhtiön lainaa maksettavana kuukausittain, joten vuokratulo on pieni, mutta vaikuttaa kuitenkin asumistukeeni. Nyt vuokralainen on vaihtumassa ja samaan aikaan sattuu myös asumistuen tarkistus määräaikaisen osa-aikaisen työsuhteen loppumisen vuoksi. Tarkistuskuukautena ei ole vuokratuloja, jos uutta vuokralaista ei heti löydy. Jätänkö vuokratulot ilmoittamatta tarkistuksessa, ne ovat alle 100e/kk, uutta tarkistusta ei ilmeisesti näin vähäisen määrän takia tule? Aiemmin olen samaa kysynyt, kun tuli ylimääräinen vastike taloyhtiön remontin vuoksi ja todellinen vuokratulo oli vuodessa paljon pienempi, mutta Kelan kanta oli, että vain tarkistuskuukauden vastikkeen ja vuokran erotus otetaan huomioon laskelmissa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 28 Helmi 2019, 14:04

Hei Rime19!

Asumistukeen tulee aina ilmoittaa tiedossa olevat tulot tarkistusajankohdasta alkaen seuraavaksi 12 kuukaudeksi. Jos tiedät, että vuokratuloja tulee olemaan, voit antaa siitä arvion. Tarvittaessa asiasta pyydetään tarkennusta hakemuksen käsittelyn yhteydessä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Katch

Lukematon viesti Kirjoittaja Katch » 14 Elo 2019, 14:52

Hei,
Olen työtön ja saan työttömyyskorvausta. Jos vanhempani lahjoittavat minulle asunto-osakkeen, jossa asun itse, saanko hoitovastikkeeseen asumistukea?
Vaikuttaako asunto-osakkeen omistaminen opintotukeen tai työmarkkinatukeen/työttömyysturvaan yleensä?
Ja onko tilillä olevilla säästöillä merkitystä edellä mainittuihin tukiin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Elo 2019, 10:01

Hei Katch!

Tarkoitat siis että omistaisit asunnon jatkossa? Omistusasuntoon on mahdollista hakea asumistukea, ja nimenomaan vastikkeeseen ja muihin hyväksyttäviin asumismenoihin.

Kerttu ei tarkemmin tunne muita etuuksia, mutta yleisesti asunnon omistaminen ei itsessään vaikuta, ellei asunnosta tulisi jotain tuloja, kuten vuokratuloa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Kysyja111

Lukematon viesti Kirjoittaja Kysyja111 » 12 Syys 2019, 14:46

Hei,

Olen myynyt helmikuussa 2019 rahasto-osuuden kokonaisuudessaan pois ja saanut siitä myyntivoittoa noin tuhat euroa bruttona.

Aion hakea asumistukea elokuusta 2019 alkaen. Pitääkö minun ilmoittaa ko. kaupan tiedot ja voitto Kelalle hakemuksessa?
Eli kysymys on, vaikuttaako tuo kyseinen kauppa asumistukeen? Olen käsittänyt, että pääomatulot ja muut tulot vaikuttaisivat vasta tuen myöntämisajankohdasta eteenpäin, ei sitä edeltävältä ajalta?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 13 Syys 2019, 09:43

Hei Kysyja111!

Myyntivoittoa pidetään satunnaisena myyntivoittona ja sitä ei huomioida tulona asumistuessa.

Tuloina ei huomioida satunnaisia tai tilapäisiä tuloja esimerkiksi
•perintöä
•lahjaa
•satunnaista myyntivoittoa
•asevelvollisen tai kadetin päivärahaa eikä Raja- ja merivartiokoulun oppilaiden päivärahaa
• au pairin taskurahaa (kulukorvaus)

Terveisin
Kela-Kerttu

Lepikko44

Lukematon viesti Kirjoittaja Lepikko44 » 04 Tammi 2020, 20:54

Hei, onko minulla oikeutta asumistukeen, jos saan pelkästään työmarkkinatukea? Opiskelen työmarkkinatuella. Minulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen. Kesäisin teen kaksi kuukautta töitä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 04 Tammi 2020, 21:27

Sehän riippuu tuloista ja menoista. Laita toki hakemus, sillä se selviää saatko.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Tammi 2020, 10:55

Hei Lepikko44!

Ilman muuta sinun kannattaa selvittää oikeutesi asumistukeen. Tee siis hakemus: www.kela.fi/yleinen-asumistuki-nain-haet.

Voit tehdä ennen sitä arvion mahdollisesta tuen määrästä laskurilla: www.kela.fi/laskurit#asumisen-tuet

Jos ruokakunnassa on esim. puoliso, niin myös hänen tulot vaikuttavat asumistukeen.
Lue lisää: www.kela.fi/ruokakunta

Terveisin
Kela-Kerttu

Lost

Lukematon viesti Kirjoittaja Lost » 16 Tammi 2020, 20:02

Hei Kerttu!

Minulla on omistusasunto ja isoksi virheeksi osoittautunut sijoitusasunto. Lyhennän kummastakin pankkilainaa ja maksan vastikkeet. Sijoitusasunto on tyhjillään = ei vuokratuloja.

Väsymyksen takua teen vain keikkatyötä muutamia tunteja viikossa. Samalla haen järkevämpää ja parempipalkkaista kokoaikatyötä. Olen siis työtön ja elän säästöilläni.

Mitä tukia voin tilanteessani hakea?