Deltidsjobb

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Vieras

Deltidsjobb

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Tammi 2018, 12:55

Hej, jag har nyligen sagt upp mig från min tidigare arbetsplats men har nu ett jobb som är deltidsarbete d.v.s oregelbunden arbetsmängd i månaden, kan jag ansöka om nån form av stöd för hyra etc.?

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Deltidsjobb

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 30 Tammi 2018, 10:34

Hej Gäst!

Tack för din fråga.

Allmänt bostadsbidrag kan beviljas hushåll med låga inkomster för att minska boendeutgifterna.

Du kan lämna in en ansökan om bostadsbidrag via e-tjänsten eller med ansökningsblanket AT1r.

Till ansökan skall du bifoga kopia av hyresavtalet och intyg om nuvarande hyresbelopp. För att rätten till bostadsbidrag skall kunna utredas, måste du också lämna in uppgift om samtliga hushållsmedlemmars inkomster, både arbetsinkomster och eventuella övriga inkomster. Om du nyligen bytt jobb, ska du också lämna in en kopia av ditt nya arbetsavtal och första lönespecifikationen.

Med beräkningsprogrammet på FPA:s hemsida kan du själv också göra en uppskattning på om och hur mycket du/bostadsbidragshushållet skulle kunna få i bostadsbidrag.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!