Studiestöd och praktik

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

LiLot

Studiestöd och praktik

Lukematon viesti Kirjoittaja LiLot » 27 Maalis 2018, 16:10

Hejsan!

Jag skulle ha en fråga om praktik och studiestöd. Jag är alltså för tillfället magisterstuderande på högskolenivå. Jag använde upp mitt maximistudiestöd i februari, men pga. att jag varit sjuk fick jag förlängt studiestöd i nio månader. Jag har nu använt en av dessa månader (mars). Nu fick jag en praktikplats för april-september där jag får FPA:s minimilön (1089 euro i månaden).

Borde jag nu säga upp mitt studiestöd? Kommer de åtta kvarvarande månaderna att ännu finnas kvar efter min praktik? Jag hoppas jag inte behöver alla de där månaderna efter praktiken, eftersom jag även under praktiken kommer att försöka skriva på mitt slutarbete. Jag kommer ändå inte att bli klar under praktiken och därför undrar jag hur jag bör göra och om jag kommer att ha kvar några studiemånader efter praktiken om jag nu säger upp det.

Tack så mycket för hjälpen! Ha en riktigt fin dag :)

FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och praktik

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 28 Maalis 2018, 12:09

Hej LiLot!

Tack för din fråga.

Du kan få studiestöd även för praktiktiden om arbetspraktiken ingår i din examen och du får tillräckligt med studiepoäng. Hur många stödmånader du kan lyfta är dock också beroende på dina årsinkomster och du måste själv se till att du inte överskrider årsinkomstgränsen.

Du kan kolla hur stora inkomster du kan ha under kalenderåret beroende på antalet stödmånader här: www.fpa.fi/studiestod-egna-inkomster

Du kan naturligtvis om du vill annullera studiestödet för de månader du har praktik. De stödmånader du beviljats försvinner inte, utan du kan då i stället använda dem efter praktiken om dina studier då ännu fortsätter.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på våren.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!