Arbetslös

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

IvonneFriberg

Arbetslös

Lukematon viesti Kirjoittaja IvonneFriberg » 28 Maalis 2018, 12:01

Hej. Min fru Ivonne som kom från Peru/Lima den 10 Februari till Finland: Vi Gifte oss Första Mars iår: JAG har aldrig varit arbetslös så-jag-tänkte-ej-på-det: Sedan Första Mars BORDE HON ha fått Arbetslöshetsersättning: Hon har sökt jobb nu lång tid utan-att-finna-jobb :-(
Hon är "modern" så hon villl ha NYA SAKER: mobiltelefon-och-sånt: Hon kan Engelska&Spanska och är utbildad KemiIngenjör SÅ OM NI finner jobb åt henne så-vore-det-bra.

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslös

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 28 Maalis 2018, 13:54

Hej IvonneFriberg!

Tack för din fråga.

FPA kan tyvärr inte hjälpa till med att hitta jobb åt din fru. Den myndighet som handhar sådana ärenden är Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån).

För att din fru skall kunna få arbetslöshetsförmån krävs dock för det första, att hon omfattas av den finländska sociala tryggheten, d.v.s. att hon är införsäkrad. För att kunna bli införsäkrad måste hon ha uppehållstillstånd i Finland. Ifall din fru ännu inte blivit införsäkrad, kan hon göra en ansökan om rätten att omfattas av den finländska sociala tryggheten och sjukförsäkringen till FPA med blankett Y 77e (på engelska) eller Y77 r (på svenska).

Närmare information om rätten till social trygghet får du om du kontaktar Centret för internationella ärenden.

För att din fru sedan skall kunna beviljas arbetslöshetsförmån krävs att hon anmäler sig som arbetslös arbetssökande till TE-byrån. TE-byrån sänder ett arbetskraftspolitiskt utlåtande till FPA med uppgift om när hon anmält sig som arbetssökande och fr.o.m. när hon kan beviljas arbetslöshetsförmån. Hon måste också lämna in en ansökan om arbetslöshetsförmånen till FPA. Rätten till arbetslöshetsförmån avgörs sedan på basen av ansökan. Ansökan om arbetslöshetsförmån kan hon göra med blanketten TT 1e (på engelska) eller TT 1r (på svenska).

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!