flexibel vårdpenning under semester

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

tikila

flexibel vårdpenning under semester

Lukematon viesti Kirjoittaja tikila » 24 Huhti 2018, 11:48

Hej!

Jag får för tillfället flexibel vårdpenning (60%) och kommer gå på mammaledigt i juni,har fått meddelande att vårdpenningen indragits från detta datum. I Maj tänkte jag ta ut semester, har jag rätt till vårdpenning under semestertiden också eller måste jag anmäla att vårdpenningen dras in tidigare?

FPA | barnfamiljer

Re: flexibel vårdpenning under semester

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 24 Huhti 2018, 14:16

Hej tikila!

Tack för din fråga.

Jag uppmanar dig att kontakta FPA:s telefonservice, 020 692 226, vardagar kl. 9.00 - 16.00, så att vi kan se närmare på din situation och kontrollera fr.o.m. vilket datum den flexibla vårdpenningen bör justeras.

Hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Tikila

Lukematon viesti Kirjoittaja Tikila » 25 Huhti 2018, 13:09

Ok. Jag har också en annan fråga; jag får lön från arbetsgivaren under moderskapsledighet 56 dagar, problemet är att de räknar med 5 vardagar per vecka och ni räknar med 6 vardagar, ni kommer då enligt beslutet jag fått, ersätta arbetsgivaren för 56 dagar + 11 dagar fast dom bara betalar lön för 56 dagar, detta tycker jag låter väldigt orättvist?

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 25 Huhti 2018, 14:43

Hej igen Tikila!

Arbetsgivaren får endast den del av dagpenningen som motsvarar lönen för arbetsfrånvarotiden.

Också gällande detta uppmanar jag dig att kontakta FPA:s telefonservice eller besöka din lokala FPA:byrå för genomgång av det beslut du fått.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst