ystäväni asuu kodissani - vaikutus asumistukeen?

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kirjoittaja Puolukka15 16 Touko 2018, 14:27
Olen eläkkeella ja saan asumistukea omistusasuntooni.
Ystäväni muuttaa kotikaupunkiini. Haluaisin tarjota hänelle mahdollsiuuden asua luonani,ainakin aluksi. Vuokraa en pyydä häneltä, mutta hän maksaa oman vesimaksunsa. Hän siirtää myös osoitteensa luokseni.

Vaikuttaako ystäväni asuminen luonani minun asumistukeen?
Kirjoittaja Kela | työttömyysturva 17 Touko 2018, 10:03
Hei Puolukka15!

Asumistuki tulee aina tarkistuttaa, jos tapahtuu muutoksia. Asumistukesi määrään voi vaikuttaa se, kun asunnossasi asuvien henkilöiden määrä muuttuu eli ystäväsi muuttaa luoksesi.

Viestissäsi kerroit olevasi eläkkeellä, joten jos saatkin yleisen asumistuen sijaan eläkkeensaajan asumistukea, on senkin osalta listattu Kelan sivuilla muutoksista, joista tulee ilmoittaa. On siis kyseessä yleinen asumistuki tai eläkkeensaajan asumistuki, muutoksesta tulee ilmoittaa ja asumistuki tarkistuttaa.

Ystävällisin terveisin
Veera | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Puolukka15 22 Touko 2018, 15:34
Hei,

Kiitos vastauksesta.

Voisitko vielä tarkentaa, miten ystäväni muutto luokseni voisi vaikuttaa eläkkeen saajan asumistukeen? Mitkä tekijät siihen mahdollisesti vaikuttavat.

Jos asumistukeani pienennetään, en voi saalia ystäväni muttoa luokseni.

Olen tehnyt ilmoituksen Kelaan ja kertonut, että ystäväni muuttaa luokseni.

Kiitollisena tiedosta.
Kirjoittaja Kela | työttömyysturva 23 Touko 2018, 14:58
Hei Puolakka15!

Hyvä, että olet laittanut ilmoituksen Kelalle, niin saat sitä kautta myös vastauksen.

Tässä osiossa neuvotaan yleisen asumistuen osalta, joten jos haluat tiedustella vielä tässä vaiheessa tarkemmin eläkkeensaajan asumistuesta, niin voit kysyä sitä esimerkiksi eläkkeensaajan asumistuen palstalta.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi
Vastaa