Kesän tuet ja työt

Valvoja: Kela | opintotuki

Kirjoittaja Kesaopiskelija 16 Touko 2018, 20:27
Minulle on myönnetty kesäkuukausille tuet ja lainantakaus kesäopintojen vuoksi, mutta aion tehdä opintojen ohella myös töitä koko kesän. Olen ottanut selvää vuosittaisista tulorajoista, ja näitä rajoja ilmeisesti laskee kesällä opiskelu. Kesäkuun tukea en voi perua, mutta kannattaako minun perua heinä-elokuun opintotuki jo etukäteen sen pelossa että tienaan liikaa? Kyseisille kuukausille on kuitenkin tiedossa aikalailla täydet tunnit (38,5/viikko). Syksyllä muita tuloja opintotuen ja lainan lisäksi tuskin tulee olemaan.
Toinen kysymys koskee kesäkuukausien asumistukea. Onko asumistukea mahdollista tarkistuttaa etukäteen (eli ilman palkkanauhaa)? Yritin jo kerran tarkistusta tehdä, mutta hakemuksen täyttäminen kaatui siihen kun palkkanauhaa kysyttiin.
Kirjoittaja Kela | opintotuki 17 Touko 2018, 10:39
Hei Kesaopiskelija!

Kesäopintotuen nostaminen laskee tosiaan koko vuoden vuositulorajaa. Tulovalvonnan vuositulorajat tulee sen mukaan monta tukikuukautta kalenterivuoden aikana nostat. Voit perua tarvittaessa tulevia tukikuukausia tai palauttaa jo maksettuja tukia, jos tulorajat ylittyy. Sinun on kuitenkin itse seurattava, että koko vuoden tulot eivät ylitä vuositulorajaasi.

Asumistukeen sinun tulee toimittaa tarkistus jos tulot nousevat vähintään 400 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna. Kesätöiden vaikutusta asumistukeen on vaikea suoraan sanoa koska siihen vaikuttaa paljon kesätöiden alkaminen ja kesto sekä mikä on bruttopalkka.

Tarkistuksen voit tehdä jo etukäteen ja toimittaa palkkatiedot kun ne sinulla on saatavilla. Kopio työsopimuksesta kannattaa kuitenkin toimittaa jos palkkalaskelmaa et ole vielä saanut.

Ystävällisesti
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa