Sotilasavustuksen vaikutus yleiseen asumistukeen?

Kuinka haen asumisavustusta? Miten palvelus vaikuttaa maksussa olevaan yleiseen asumistukeen? Kysy ja keskustele asumisen tuista palveluksen aikana.

Valvoja: Kela | asevelvollisen tuet

ysiysi

Sotilasavustuksen vaikutus yleiseen asumistukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja ysiysi » 03 Elo 2018, 16:34

Hei! Poikaystäväni aloitti armeijan heinäkuussa, ja itse olen muuttamassa vuokra-asuntoon opiskelujen ajaksi syyskuusta lähtien. Vuokra yksin asuessani on 407e/kk, ja laskureiden mukaan saisin siihen asumistukea n. 310 e/kk. Jos muuttaisimme yhteen, vuokra nousisi 430 euroon kuukaudessa, ja edelleen laskurin mukaan yhteinen asumistukemme olisi n. 330e/kk. Miten tilanteeseen vaikuttaisi se, jos poikaystäväni saisi sotilasavustusta vuokraan? Kuinka suuri osa vuokrasta silloin maksettaisiin, ja miten se vaikuttaisi yleisen asumistuen määrään? Toisin sanoen; olisiko edullisempaa, jos asunto olisi vain minun vai meidän molempien nimissä?

Kela | asevelvollisen tuet

Re: Sotilasavustuksen vaikutus yleiseen asumistukeen?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | asevelvollisen tuet » 07 Elo 2018, 15:29

Hei ysiysi!

Asumistuki on yhteinen etuus, puolet siitä katsotaan olevan sinun ja puolet poikaystäväsi. Poikaystäväsi hakee sotilasavustusta omaan osaansa vuokrasta. Yleisestä asumistuesta puolet sekä siihen lisäksi myönnettävä sotilasavustus siis kattaa yhteensä poikaystäväsi vuokran osuuden. Sinulle jää siis maksettavaksi puolet koko asunnon vuokrasta, josta voit vähentää puolikkaan asumistuen.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela asevelvollisen tuet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi