Koulumatkatuki

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

Minnu18

Koulumatkatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Minnu18 » 19 Syys 2018, 12:45

Tyttärelläni on yhdensuuntaista koulumatkaa 21 km, josta hän saa koulumatkatukea.Tästä matkasta 5 kilometriä on lähimmälle linja-auto pysäkille josta hän on saanut itselleen maksetun koulumatkatuen.Mikä on tuen maksupäivä? Päätös Matkahuollolle suoraan maksettavasta tuesta on päivätty 24.8.

Kela | opintotuki

Re: Koulumatkatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 19 Syys 2018, 15:58

Hei Minnu18!

Jos tyttärellesi on myönnetty koulumatkatuki myös itsejärjestettävän kuljetuksen mukaan, maksetaan etuus hakijan tilille aina kuukauden 1. päivänä tai sitä seuraavana pankkipäivänä.

Maksutieto kannattaa vielä tarkistaa koulumatkatuen päätöksestä.

Syyskuisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Minnu18

Lukematon viesti Kirjoittaja Minnu18 » 19 Elo 2019, 17:19

Hei.
Onko jotain tukimuotoa oman auton käyttämiseen koulumatkoihin? Ennen on kulkenut linja-autolla ja saanut koulumatkatuen sekä itse järjestettävän kuljetuksen tuen. Nyt olisi mahdollisuus järjestää koko koulumatka itse.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Elo 2019, 08:55

Hei Minnu18!

Koulumatkatuki itse järjestetyn kulkutavan mukaisesti myönnetään vain erityisin perustein. Erityinen peruste voi olla se, että edestakainen koulumatka julkisilla kestää yli 3 tuntia päivässä tai julkista liikennettä ei ole käytettävissä. Perustele hakemuksessa miksi haet koulumatkatukea oman matkustustavan mukaan. Jätä koulumatkatukihakemus oppilaitokseen, joka lähettää hakemuksen Kelaan.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi