Studiestöd och bostadsbidrag

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Valvoja: FPA | studiestöd

Mi22

Studiestöd och bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja Mi22 » 12 Loka 2018, 10:43

Hej!

Jag undrar hur mitt studiestöd och allmänna bostadsbidrag påverkas av att jag flyttar tillsammans med min fulltidsarbetande pojkvän och vi tänkte dessutom köpa lägenhet och dela på lånet. Har jag alls någon möjlighet som studerande att fortsätta få studiestöd och bostadsbidrag trots det?

FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 12 Loka 2018, 16:01

Hej Mi22!

Tack för din fråga.

Ditt studiestöd påverkas inte av att du flyttar ihop med din pojkvän. Endast dina egna inkomster påverkar hur många månader under kalenderåret du kan lyfta studiestöd.

Allmänna bostadsbidraget påverkas när ni flyttar ihop, eftersom ni då hör till samma bostadsbidragshushåll. Sambons inkomster påverkar alltså också bostadsbidraget. Rätten till allmänt bostadsbidrag är beroende av bostadsbidragshushållets boendeutgifter och inkomster.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!