Äitiysloman jälkeen

Valvoja: Kela-Kerttu

Kirjoittaja Marjut123 07 Joulu 2018, 12:34
Hei,
äitiyslomani päättyy maaliskuussa. Minulla ei ole työpaikkaa mihin palata ja toiveissa olisi olla vauvan kanssa kotona ainakin ensi kesä. Onko minulla mahdollista jäädä kotiin, saanko tällöin kelalta enää mitään tukea ja paljonko mahdollinen tuen määrä on? Saako silloin tehdä keikkatöitä ja vaikuttaako se tuen määrään? Vai onko ainoa vaihtoehto ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi jolloin saisin liitosta päivärahaa?
Kirjoittaja Kela-Kerttu 10 Joulu 2018, 09:49
Hei Marjut123!

Voit hakea kotihoidon tukea heti vanhempainrahakauden jälkeen, mikäli lapsellasi ei ole kunnallista hoitopaikkaa. Tuki koostuu hoitorahasta, hoitolisästä ja mahdollisesta kuntalisästä. Hoitorahaan työskentely ei vaikuta ollenkaan, mutta hoitolisä on tulosidonnainen. Tulojen vaikutuksesta löytyy tietoa sivuiltamme: www.kela.fi/kotihoidontuki-maara-ja-maksaminen.

Voit arvioida kotihoidon tuen määrää laskurilla: www.kela.fi/laskurit.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Kirjoittaja Zini 14 Joulu 2018, 18:07
Hei,

minulla on hieman vastaava tilanne edessä. Itselläni on kuitenkin tavoitteena työllistyä vanhempainvapaan jälkeen.

Jään työttömäksi äitiyslomani aikana. Olen töissä ollessani kuulunut liittoon ja maksanut työttömyyskassaan.

Voinko vanhempainvapaan jälkeen ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostaa ansiosidonnaista työttömyyskassasta?

Kiitos jo etukäteen avusta!
Vastaa