Omaehtoista opiskelua työttömyystuella kaksi vuotta täynnä

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Kirjoittaja Yksinhuoltajana 14 Tammi 2019, 12:58
Vieras kirjoitti:Miten tapahtuu työttömyystuelta opintotuelle siirtyminen? Laitanko viimeiseen työttömyysajan ilmoitukseen raksin kohdaan "Työttömyys päättyy, koska aloitan päätoimisen opiskelun" ja haen sitten opintotukea vai mitenkä tässä tuo byrokratia menee? Pitääkö minun päättää työnhaku TE-toimistossa?

Hei, opiskelin itse työttömyysetuudella, ja kun se kaksi vuotta tuli täyteen niin tuli ilmoitus, että ei enää oikeutta työttömyysetuuteen koska aika tuli täyteen jne. Sitten tein opintotukihakemuksen verkossa (johon pitää merkitä että haet opintolainaa, sillä vaikka et sitä haluaisi, niin tulevasta opintotuestasi kuitenkin miinustetaan opintolainan suuruinen summa), ja kannattaa hakea opintotukea verkossa jo hyvissä ajoin, että ehtii tulla päätös siitä sopivaan aikaan. Näin ainakin itselläni. Ja minulla ei ollut työnhakua sen jälkeen enää voimassa Te-toimistossa, koska olin päätoiminen opiskelija opintotuella.
Kirjoittaja Kela | työttömyysturva 16 Tammi 2019, 10:57
Hei!

Niin kuin ajattelitkin, niin voit ilmoittaa viimeisimpään työttömyysajan ilmoitukseesi, että työttömyys päättyy, koska aloitat päätoimisen opiskelun. Voit itse päättää, että pidätkö työnhakusi voimassa myös opiskelujen aikana, vaikka et työttömyysetuuteen enää olisikaan oikeutettu. Työttömyysetuuden jälkeiseltä ajalta voit hakea opintotuen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi
Vastaa