Vanhempainvapaalta työttömäksi työhakijaksi

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

martza

Vanhempainvapaalta työttömäksi työhakijaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja martza » 13 Tammi 2019, 18:53

Olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla. Ennen lapsen syntymää minulla oli määräaikainen työsuhde, joten minulla ei ole työtä johon palata. Mikäli ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi voinko saada silti kotihoidontukea? Kuulun liittoon, joten olen mielestäni oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen?
Millaisia toimia työttömänä työhakijana oleminen minulta edellyttää? Tuleeko käydä jossakin/osoittaa hakevansa työtä aktiivisesti?

Kuinka nopealla varoitusajalla töitä voidaan minulle tarjota, kun samalla olen kotihoidontuella. Asun isossa kaupungissa ja lapsen hoitopaikkaa suositellaan haettavaksi 4kk etukäteen.

Millainen sanktio seuraa jos kieltäydyn ottamasta vastaan minulle tarjottua työtä? Menetänkö tuolloin myös kotihoidontuen? Estääkä saatu sanktio minua jatkossa saamasta ansiosidonnaista työttömyyskorvausta?

Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, alempi ja ylempi. Olen viimeksi ollut työssä tuon ylemmän tutkinnon vaativassa työssä. Voidaanko minun vaatia vastaanottamaan työ joka vastaa aiempaa alempaa tutkintoani?

Kela | työttömyysturva

Re: Vanhempainvapaalta työttömäksi työhakijaksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 15 Tammi 2019, 13:23

Hei martza!

Kelassa pystymme vastaamaan vain muutamiin kysymyksistäsi, suurimpaan osaan vastauksen antaa Te-palvelut.

Voit ilmoittautua työttömäsi työnhakijaksi ja saada samaan aikaan kotihoidon tukea. Pääsääntöisesti kotihoidon tuki pienentää työttömyysetuuden määrää mikäli niitä saadaan samaan aikaan. Jos kotihoidon tuki sisältää kuntalisän, se ei vaikuta työttömyysetuuteen.

Kerroit kuuluvasi liittoon, joten sinun tulee tiedustella heiltä onko sinulla oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan. Mikäli ei ole oikeutta, voit hakea Kelasta työttömyyspäivärahaa.

TE-Palvelut antavat Kelalla tai ansiosidonnaisen maksajalle työvoimapoliittisen lausunnon. He myös määrittävöt niin sanotun karenssin. Sinun tulee siis heidän kanssa keskustella mitä sinulta voidaan edellyttää, minkälaisiin töihin tulee hakeutua ja millaisia sanktioita määritetään työstä kieltäytymisestä.

Kotihoidon tuki myönnetään sen perusteella, että lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa. Oma toimintasi työnhaussa ei siis vaikuta kotihoidon tukeen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi