opintotuelta kuntoutustuelle ja takaisin + alan vaihto

Valvoja: Kela | opintotuki

Kirjoittaja Vieras 11 Helmi 2019, 21:13
Olen käyttänyt 9 opintotukikuukautta lukuvuonna 2011-2012 yliopisto-opintoihin, sairastuin ja jouduin sairauspäivärahalle ja kuntoutustuelle, jolla olen edelleen.
Aloitin uudet yliopisto-opinnot eri alalla kuin millä olin 2011. Pääsin siis uudestaan sisään 2018 toiselle alalle yliopistoon.. Paljonko minulla on opintotukikuukausia vielä käytettävissä? Olen tähän asti opiskellut kuntoutustuella, kun sairaus on estänyt täysipainoisen opiskelun. Jossakin vaiheessa luultavasti siirryn opintotuella, jos terveys sallii. Paljonko tukikuukausia minulla on vielä jäljellä kandiin ja paljonko maisteriin?
Kirjoittaja Kela | opintotuki 12 Helmi 2019, 16:46
Hei!

Jos et ole suorittanut ensimmäistä tutkintoasi loppuun, sinulla on käytettävissäsi uuden tutkinnon laajuuden mukaiset tukikuukaudet, joista vähennetään jo käyttämäsi tukikuukaudet.

Kysymyksestäsi ei käy ilmi uusien opintojesi kokonaislaajuus, mutta oletan että kyseessä on yleisin yliopistotutkinto (180 + 120 = 300 op). Olet aloittanut ensimmäiset korkeakouluopinnot ilmeisesti 2011 syksyllä, joten tuolloin enimmäistukiaika näiden opintojen suorittamiseen on 55 kuukautta, josta vähennetään aiemmin käyttämäsi 9 tukikuukautta, eli jäljelle jää 46 tukikuukautta.

Näistä voit käyttää enintään 27 tukikuukautta kandiopintoihin ja loput jäljelle jäävät tukikuukaudet maisteriopintoihin.

www.kela.fi/opintotukiaika-yliopisto-opinnot

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi
Vastaa