Tuet osa-aika työssä

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Fruitella98

Tuet osa-aika työssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Fruitella98 » 15 Helmi 2019, 20:33

Hei! Olen työskennellyt viimeiset 6,5kk osa-aikatyössä n. 18-20h/vko. Minulla ei ole ammattia ja olen valmistunut 2017 ylioppilaaksi ja hakenut kouluun viime yhteishaussa. Maaliskuun alussa työmääräni pienenee 1vuoro/3vko. Ilmottauduin juuri työttämäksi työnhakijaksi, mutta mitä tukea olen oikeutettu saamaan ennen kuin saan koko aikaisen työn?

Kela | työttömyysturva

Re: Tuet osa-aika työssä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Helmi 2019, 11:00

Hei Fruitella98!

TE-palvelut tutkii oikeutesi työttömyysetuuteen ja lähettää siitä lausunnon Kelalle. Jos täytät palkansaajan tai yrittäjän työssäoloehdon, voit saada peruspäivärahaa. Jos et täytä työssäoloehtoa, voit saada työmarkkinatukea, mutta vasta viiden kuukauden odotusajan jälkeen, jos sinulla ei ole ammatillista tutkintoa.

Jos olet 18–24-vuotias työtön, jolla ei ole ammatillista koulutusta, edellytetään lisäksi, että olet hakenut sinulle soveltuvaan ammatilliseen koulutukseen etkä ole kieltäytynyt, eronnut tai et ole tullut omasta syystäsi erotetuksi tällaisesta koulutuksesta. Tämä koskee sekä työmarkkinatuen että peruspäivärahan saamista. Tästä voit kysyä tarkemmin TE-palveluista.

Jos et kuulu työttömyyskassaan, voit hakea työttömyysturvaa Kelasta. Voit toimittaa hakemuksen ja liitteet asiointipalvelun kautta. Kela antaa päätöksen työttömyysetuudestasi, kunhan on saanut lausunnon TE-palveluilta.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi