Asumistuki + sijoitusasunto

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

jonnajonna

Asumistuki + sijoitusasunto

Lukematon viesti Kirjoittaja jonnajonna » 29 Huhti 2019, 13:22

Hei, minulla on tilanne, että joudun muuttamaan vuokralle asumaan lasten kanssa ja minulla olisi mahdollisuus kuitenkin säästöjäni sijoittaa pieneen asuntoon. Käsiraha löytyisi yksiötä varten. Lasten takia en tietenkään siihen yksiöön voisi muuttaa, joten vuokralle pitää joka tapauksessa mennä. Jos ostan yksiön jota vuokraisin ja maksan siitä lainan ja vastikkeen ja vuokralainen ei mitään suurta voittoa toisi. Olenko oikeutettu asumistukeen, vaikka minulla olisi sijoitusasunto. Eli jos asun vuokralla jossa vuokra olisi 1000e ja saisin vuokratuottoa sijoitusasunnosta esim 50 e kk, niin eikö se lasketa vain tuloksi? Koen että on järkevämpi ostaa vaikka se pieni asunto vaurastumista varten, kuin ei asuntoa ollenkaan. Mikäli se vaikuttaisi vuokra-asunnon asumistukeen, niin en tietenkään voisi hommata sitä sijoitusasuntoa.

Vieras

Re: Asumistuki + sijoitusasunto

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 29 Huhti 2019, 14:32

Kaikki tulot vaikuttavat asumistukeen, myös vuokratulot.

jonnajonna

Lukematon viesti Kirjoittaja jonnajonna » 30 Huhti 2019, 08:42

Joo sen tiedän kyllä, mutta itse omaisuus? Eli jos vaikka on 10 000 e säästöjä ja ostaa sijoitusasunnon ja asuu itse vuokralla. Saa vuokratuottoa joka toki katsotaan tuloksi, mutta jos on omaisuutta vaikuttaako se (säästöt yms)

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 30 Huhti 2019, 10:55

Omaisuus ei vaikuta asumistukeen, vain tulot vaikuttavat. Sulla voi pankissa olla rahaa vaikka miljoona mut jos sun tulot on pienet, voit saada asumistukea. Toimeentulotukeen omaisuus ja varallisuus vaikuttavat.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Touko 2019, 09:49

Hei jonnajonna!

Kuten täällä jo mainittiinkin, omaisuus ei vaikuta yleisen asumistuen määrään. Jos omaisuus tuottaa tuloa esim. korko tai vuokratuloa, se voidaan huomioida.

Vuokratulot huomioidaan niin, että saamastasi vuokrasta vähennetään maksamasi vastikkeet ja mahdolliset erilliset vesi- ja lämmitysmaksut normin mukaan. Velan osuutta ei vähennetä. Jäljelle jäävä osuus huomioidaan tulona.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Rahoitusvastike543445

Lukematon viesti Kirjoittaja Rahoitusvastike543445 » 07 Touko 2019, 10:01

Entä jos ei ole henkilökohtaista asuntolainaa, vaan yhtiölainaa? Saako yhtiölainaa eli rahoitusvastiketta vähentää kuluina?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 08 Touko 2019, 09:35

Hei Rahoitusvastike543445!

Kuluina voidaan vähentää vastikkeet eli myös rahoitusvastike. Liitteeksi kannattaa siis toimittaa tosite, missä näkyy kaikki vastikkeet.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi