Kuulunko Suomen sosiaaliturvaan vai en? + lääkitykset

Miten käy sosiaaliturvani, jos lähden ulkomaille töihin, työnhakuun tai opiskelemaan? Miten saan sairaanhoitoa ulkomailla? Voidaanko perhe-etuuksia tai kansaneläkettä maksaa ulkomaille? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

PauliinaR

Kuulunko Suomen sosiaaliturvaan vai en? + lääkitykset

Lukematon viesti Kirjoittaja PauliinaR » 08 Touko 2019, 19:55

Hei!

Minulla on 3 asiaa.

1. Lähden kesäkuun alussa Ruotsiin kesätöihin, jonka jälkeen jatkan siellä vielä syyslukukauden vaihto-opiskelun merkeissä. Yhteensä oleskelen Ruotsissa noin 7,5 kuukautta eli yli tuon puoli vuotta. Vaihto-opiskeluni kestää alle 6kk, mutta tuo kesätyö nostaa oleskelun yli kuuteen kuukauteen. Meneekö asia nyt siis tosiaan niin, että kesän ajan en kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin ja joudun palauttamaan Kela-korttini. Sitten vaihto-opiskelun alkaessa elokuun loppupuolella yhtäkkiä palaan taas Suomen sosiaaliturvan piiriin (vaikka en Suomeen palaakkaan) ja joudun hakemaan Kela-korttia uudestaan.

2. Minulla on myös jatkuva lääkitys ja niihin erityiskorvauksia (alempi erityiskorvaus 65 %). Sairastan tulehduksellista suolistosairautta. Joudunko ostamaan kesälle lääkkeet Kelan niitä korvaamatta? Ja joudunko hakemaan tuota erityiskorvattavuutta uudestaan reseptilääkkeilleni samalla kun haen Kela-korttia uudestaan vaihto-opiskelun alkaessa?

3. Saan muiden lääkityksien lisäksi sairaalassa annettavaa biologista lääkitystä, josta minulta peritään kunnan määräämä sarjahoitomaksu. Jos en kuulu Suomen sosiaaliturvaan kesällä, mutta kotikuntani säilyy silti koko ulkomailla oleskelun ajan Suomessa, niin enkö silloin ole silti oikeutettu tuohon sairaalassa annettavaan biologiseen lääkitykseen?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Kuulunko Suomen sosiaaliturvaan vai en? + lääkitykset

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 09 Touko 2019, 12:20

Hei PauliinaR!

EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä oleskelevalla työntekijällä on yleensä oikeus työskentelymaan sosiaaliturvaan työskentelyn kestosta tai asuinvaltiosta riippumatta. Eli vastauksena kysymykseesi; työskentelysi ajaksi sinun tulee hakeutua Ruotsin sosiaaliturvajärjestelmän piiriin ja opiskeluusi liittyvältä ajalta sosiaaliturvan tilanne tarkastellaan Kelassa ilmoituksesi perusteella.

Vaihto-opiskelun aikana voit yleensä kuulua Suomen sosiaaliturvaan ja saada Kelan etuuksia. Tämä edellyttää, että olet ollut oikeutettu etuuksiin jo ennen ulkomailla suoritettavaa opiskelujaksoa. Lisäksi opiskelun pitää olla päätoimista, johtaa ammattiin tai tutkintoon ja tapahtua julkisen hallinnon alaisessa oppilaitoksessa. Ilmoita aina Kelaan lähdöstäsi ulkomaille, sekä olosuhteissa tapahtuvista muutoksista. Tämän voit joustavasti tehdä oman asiointipalvelusi kautta.

Lääkekorvauksiin ei ole oikeutettu sinä aikana, kun työskentelet Ruotsissa ja sitä kautta tulet oikeutetuksi työskentelymaan sosiaaliturvaan. Korvausoikeuden palauttamista Kelalta voi pyytää samalla kun haet taas oikeutta Kela-korttiin / eurooppalaiseen sairaanhoitokorttiin ulkomailla tapahtuvan työskentelyn päätyttyä ja opintojen jatkuessa.

Biologiasta lääkettä koskien sinun on hyvä tiedustella asiaa oman kotikuntasi sairaanhoidosta, josta palvelua saat tällä hetkellä, että miten sarjahoitoa on mahdollista jatkaa ulkomailla oleskelun aikana.

Ystävällisin terveisin,

Pia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Touko 2019, 17:46

Okei, no nyt olen todella hämmentynyt. Otin myös tuonne Ruotsin försäkringskassaan yhteyttä ja he sanoivat (aivan kuin tekin), että jos en kuulu Suomen sosiaaliturvan piiriin minun kuuluu anoa pääsyä Ruotsin sosiaaliturvan piiriin. Joo okei, mutta jotta voin anoa pääsyä Ruotsin sosiaaliturvan piiriin minun pitää ensin anoa itselleni ruotsalainen sosiaaliturvatunnus. En tiedä voinko edes saada ruotsalaista sosiaaliturvatunnusta, sillä olen Ruotsissa alle vuoden. Siellä on käytäntö, että jos on ruotsissa yli puoli vuotta, mutta alle vuoden ja työskentelee osan ajasta, anotaan erillistä samordningsnummeria. Personnummeria (eli ruotsalaista sosiaaliturvatunnusta) voi mielestäni anoa vain jos on Ruotsissa yli vuoden. Selvitän tätä asiaa vielä. Mutta vaikka voisin anoa pääsyä Ruotsin sosiaaliturvan piiriin pelkällä tuolla samordningsnummerilla, niin minulla ei ole vielä koko samordningsnummeria sillä käsittelyajat ovat todella pitkiä ja en tiedä vielä milloin edes saan sen. Sitten minun pitäisi anoa vielä pääsyä ruotsalaisen sosiaaliturvan piiriin, jonka käsittelyaika on varmasti ihan yhtä pitkä kuin tuon samordningsnummerinkin saaminenkin, joten kun lopulta saisin päätöksen Ruotsin sosiaaliturvaan kuulumisesta, vaihto-opiskeluni alkaisivat jo ja minun kuuluisi taas anoa pääsyä Suomen sosiaaliturvan piiriin ja anoa pääsyä pois Ruotsin sosiaaliturvan piiristä. Eli tilanne on mielestäni nyt kovin kimurantti ja periaatteessa, pahimmassa tapauksessa, jään kesäksi ilman minkään maan sosiaaliturvaa. Lisäksi, jos Kelalla kestää syksyllä kauan käsitellä tuo selvitys siitä, että kuulunko taas Suomen sosiaaliturvan piiriin, kun olen kesällä siitä tippunut pois, niin miten voin saada esimerkiksi opintotukia, kun vaihto-opintoni alkavat. Teen kyllä nyt jo ilmoituksen opintukeni suhteen, että olen syksyllä vaihto-opinnoissa. Ihmettelen myös, että vaikka olen Ruotsissa yli kuusi kuukautta, niin lähden Ruotsiin työskentelemään noin 2,5 kuukaudeksi (eli alle kuudeksi kuukaudeksi) ja vaihtoon noin 5 kuukaudeksi (eli alle kuudeksi kuukaudeksi). Miksi näitä ei katsota tavallaan erillisinä aikajanoina, vaan ne ympätään samaan, jolloin tipun Suomen sosiaaliturvan piiristä pois. Mitä tulee vielä tuohon, että sairaalani osaa sanoa biologisen lääkitykseni järjestymisestä niin soitin myös sinne ja sieltä sanottiin, että heidän pitää soittaa Kelaan. He eivät ole nyt aivan varmoja asiasta. Kaiken kaikkiaan, en nyt käsitä miten minun kuuluisi toimia tässä byrokratian viidakossa.

PauliinaR

Lukematon viesti Kirjoittaja PauliinaR » 09 Touko 2019, 21:33

Edellinen viestini oli siis myös minulta (PauliinaR), unohdin laittaa siihen tuon käyttäjätunnuksen vain. Ajattelin vielä myös mainita, että lähetin samordningsnummer hakemukseni Ruotsin verovirastoon jossain noin huhtikuun puolessa välissä enkä olisi voinut tehdä sitä yhtään aikaisemmin, sillä hakemuksen lähettämiseen tarvitaan Ruotsista osoite eli minun kuului saada ensin järjestettyä itselleni asunto, jotta pystyin edes hakemaan tuota samordningsnummeria. Itse kesätyökin vasta varmistui siinä noin helmikuun/maaliskuun vaihteessa.

PauliinaR

Lukematon viesti Kirjoittaja PauliinaR » 09 Touko 2019, 23:13

Ja vielä yksi kysymys... Miten voin saada Ruotsissa hoitoa tarvittaessa kesällä, jos en kuulu Ruotsin sosiaaliturvaan enkä myöskään Suomen sosiaaliturvaan, sillä käsitykseni mukaan menetän myös eurooppalaisen sairaanhoitokorttini kesäksi, kun minut potkitaan Suomen sosiaaliturvan ulkopuolelle. Vai saanko hoitoa vain jollain sikamaisella hinnalla? Kroonisesti sairaana lääkekustannusten nousu ja hoidon pääsyyn vaikeutuminen huolestuttaa, jos ja kun tipun niin Suomen kuin Ruotsinkin sosiaaliturvan ulkopuolelle joksikin aikaa. Pahoittelut kysymysten määrästä, mutta olen todella äimistynyt tilanteestani. Olen kyllä varannut ensi viikoksi ajan vielä ihan Kelan toimistolle.

Kela | kansainväliset asiat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 10 Touko 2019, 15:11

Hei!

Viestissäsi pohdit asioita, jotka liittyvät Ruotsin käytäntöihin ja joiden selvittelyä sinun on hyvä jatkaa Ruotsin laitosten kanssa. Vähäinenkin työskentely toisessa EU-maassa yleensä vaikuttaa sosiaaliturvan siirtymiseen, eikä näin ollen ole sidottu mainitsemaasi kuuden kuukauden ulkomailla oleskeluaikaan.

Henkilökohtaisemman neuvonnan saamiseksi voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 020 634 0200 (ma –pe, klo 9-16).

Ystävällisin terveisin,

Pia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi