Joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

SaaRaHaa

Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja SaaRaHaa » 14 Touko 2019, 19:28

Hei,

Hain Kelasta joustavaa hoitorahaa alkuvuodesta, koska minulla on alle 3-v. lapsi ja teen 30h/vko töitä. Hakemukseni hylättiin, koska en toimittanut työnantajan todistusta. Työnantajani voisi ilmeisesti tehdä suoraan itsekin jonkun ilmoituksen. Mikä tämä lomake on, minkä työnantajani voi tehdä? Lomakenro tms.?
Lisäksi kysyisin, voinkohan saada nyt tämän joustava hoitorahan takautuvasti?

Kiitos!

Vieras

Re: Joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Touko 2019, 21:02

Joustavassa hoitorahassa on 6kk takautuva hakuaika. Ja ainakin siinä paperisen hakulomakkeen mukana on viimeisellä sivulla se osio, jonka työnantaja voi täyttää.

Moma

Lukematon viesti Kirjoittaja Moma » 15 Touko 2019, 09:14

Hei,
Minulla kävi samalla tavalla kuin aloittajalla, eli työnantaja ei toimittanutkaan liitettä ajoissa. Miten käytännössä pitää edetä hakemuksen kanssa jotta se saadaan uudelleen käsittelyyn: voiko puuttuneen liitteen vain toimittaa verkkoasioinnin kautta jälkikäteen alkuperiäisen hakemuksen osaksi (hakija itse vai työnantaja?) ja asia otetaan silloin automaattisesti uudelleen käsittelyyn? Vai pitääkö tehdä kokonaan uusi hakemus tai pyytää oikaisua aikaisempaan päätökseen?

Moma

Lukematon viesti Kirjoittaja Moma » 15 Touko 2019, 10:37

Hei,
Minulla kävi samalla tavalla kuin aloittajalla, eli työnantaja ei toimittanutkaan liitettä ajoissa. Miten käytännössä pitää edetä hakemuksen kanssa jotta se saadaan uudelleen käsittelyyn: voiko puuttuneen liitteen vain toimittaa verkkoasioinnin kautta jälkikäteen alkuperiäisen hakemuksen osaksi (hakija itse vai työnantaja?) ja asia otetaan silloin automaattisesti uudelleen käsittelyyn? Vai pitääkö tehdä kokonaan uusi hakemus tai pyytää oikaisua aikaisempaan päätökseen?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Touko 2019, 13:32

Hei SaaRaHaa ja Moma!

Joustavaa hoitorahaa voi hakea takautuvasti 6 kuukauden ajalta, joten tuki on mahdollista vielä saada esimerkiksi vuoden alusta alkaen.

Mikäli työnantajan liite toimitetaan Kelaan valitusajan kuluessa, hakemus käsitellään kyllä uudelleen sen perusteella. Jos päätöksen antamisesta on pidempi aika, neuvoisin varmuuden vuoksi lähettämään hakemuksen uudelleen. Näin asia etenee varmimmin.

Todistuksen toimittamiseen on useampi vaihtoehto:
- Jos työnantaja ja työntekijä on tehnyt kirjallisen sopimuksen osittaisesta hoitovapaasta, tästä voi ottaa kopion ja toimittaa itse esimerkiksi asiointipalvelun kautta valokuvana Kelaan.
- Työnantajaa voi pyytää täyttämään WH9 lomakkeen sivun 4. Tuen hakija voi toimittaa itse liitteen Kelaan esimerkiksi asiointipalvelun kautta.
- Työnantaja voi tehdä ilmoituksen työajasta sähköisesti työnantajan asiointipalvelun kautta. Palvelun käyttö edellyttää, että työnantajanorganisaatiolla on Katso-tunnisteet.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

SuviPL

Lukematon viesti Kirjoittaja SuviPL » 21 Touko 2019, 13:13

Hei!

Miten pienyrittäjä voi saada joustavaa hoitorahaa, kun on samanaikaisesti työsuhteessa ja omissa töissä? Miten tehdyt työtunnit tai työpäivät ilmoitetaan, vai riittääkö jos esim on vain 10pv kk hoitosopimus alle 3-vuotiaasta lapsesta? Haetaanko sitä aina vain takautuvasti, jolloin voi esittää vaikka joka kuulta tiliotteet ja/tai palkkaerittelyt

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Touko 2019, 14:46

Hei SuviPL!

Joustavaa hoitorahaa voi hakea, jos yhteen laskettu työaikasi on sallitun rajoissa. Lapsen hoitosopimuksella ei ole vaikutusta, toki hoitoraha on tarkoitettu lapsen hoitoa varten.

Joustavaa hoitorahaa voi hakea etukäteen tai takautuen (6 kk). Palkkatositteita ei tarvitse toimittaa koska tuloilla ei ole vaikutusta hoitorahaan.

Voit lukea lisää joustavan hoitorahan myöntämisedellytyksistä osoitteessa www.kela.fi/joustava-hoitoraha.

Kevätterveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Asiakas456

Lukematon viesti Kirjoittaja Asiakas456 » 23 Touko 2019, 17:08

Hei! Minäkin olisin kysynyt joustavasta hoitotuesta. Itselläni on kolmivuorotyö ja tunnit menevät epäsäännöllisesti viikkojen kesken, 3vk:ssa kuitenkin täysi tuntimäärä (100%) olisi muistaakseni 116h 15min (?). Alan tehdä 22h/vk jotta saisin joustavaa hoitotukea, mutta kiky nostaa tunteja 23h 25min. Vaikuttaako tämä hakemaani tukeen?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Touko 2019, 17:43

Joustavaa hoitorahaa voidaan maksaa, jos työaika on enintään 60 % tai 80 % alan tavanomaisesta kokopäivätyön työajasta. Viikkotuntimäärällä ei siis ole väliä, jos tämä toteutuu.

Asiakas456

Lukematon viesti Kirjoittaja Asiakas456 » 24 Touko 2019, 09:32

Eli se tarkoittaa minulla 60,3%. Joten onko tosiaan näin että se ei riitä tukeen? Että minun pitää alentaa tuntimäärää tuen vuoksi?