Etuuksia

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Neitokka

Etuuksia

Lukematon viesti Kirjoittaja Neitokka » 24 Touko 2019, 20:56

Mitä etuuksia minun kannattaa hakea, kun marraskuussa äitiysloma loppuu.
Sen jälkeen pidän kesälomat pois ja jään kodinhoidon tuelle ainakin lapsen ollessa 2v asti.
Tässä ohessa ajattelin tehdä joka 3 viikko töitä kun mies vapaalla silloin töistä ja hoitaa lasta kotona.

Ainakin kodinhoidon tukea, miten joustavaa hoitorahaa, voiko sitä mies hakea tai minä, entäs hoitolisää? Saako eskari ikäisestä veljestä mitään?

Kela-Kerttu

Re: Etuuksia

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 27 Touko 2019, 11:04

Hei Neitokka!

Äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen voit hakea kotihoidon tukea, kun lapselle ei ole varattuna kunnallista päivähoitopaikkaa. Kotihoidon tukea voi hakea jo vuosilomankin ajalle.

Kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Lisäksi kotikuntasi saattaa maksaa kuntalisää. Hoitolisään vaikuttavat perheen koko ja bruttotulot. Jos vanhempi lapsi käy ainoastaan maksuttomassa esikoulussa, voi hänestä saada kotihoidon tukeen ns. sisaruskorotuksen, joka on 65 e/kk. Voit arvioida tuen määrää lastenhoidon tuen laskurilla.

Joustavaa hoitorahaa voi saada, kun vanhempi tekee töitä max. 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta ja on töissä työ- tai virkasuhteessa. Kumpikin vanhempi voi saada joustavaa hoitorahaa yhtä aikaa, jos he ovat järjestäneet työnsä niin, että hoitavat lasta eri aikoina. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan työnantajan todistus työajasta.

Ystävällisesti
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

neitokka

Lukematon viesti Kirjoittaja neitokka » 01 Kesä 2019, 12:45

Hei,jäi vielä epäselväksi, että voinko saada yhtä aikaa kodinhoidontukea jos itse oma perhe hoitaa lapset ja siihen lisäksi joustavaa hoitorahaa, jos minä käyn töissä esim joka kolmas viikko 30h?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 03 Kesä 2019, 14:51

Hei neitokka!

Hyvä, että kysyit asiaa vielä. Kotihoidon tukea haettaessa tulee ilmoittaa lapsen pääasiallinen hoitaja. Mikäli sinä olet pääasiallinen hoitaja, et voi saada samaan aikaan joustavaa hoitorahaa. Tässä tilanteessa puolisosi voisi saada joustavaa hoitorahaa, jos tekee lyhempää työaikaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi