Stödtiden tar slut

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

nadja3

Stödtiden tar slut

Lukematon viesti Kirjoittaja nadja3 » 13 Kesä 2019, 16:42

Hej,

Jag studerar vid ett universitet, påbörjade mina studier på hösten 2013. Jag var här i mellan sjukskriven i ett år (fick sjukdagpenning). Jag ansökte i början av år 2019 om tilläggsstöd, och får nu studiestöd till oktober 2019.

Min pro gradu-avhandling är på slutrakan, men kommer inte att bli färdig förrän i december 2019 eller januari 2020. Måste jag avsluta mina studier helt och lämna min gradu ogjord? Jag har inga inbesparingar, egendom eller jobb som jag kunde använda för att betala för slutet av studierna. Eller är jag berättigad till utkomststöd för november, december och möjligtvis januari, eftersom det är så litet kvar av studierna?

FPA | studiestöd

Re: Stödtiden tar slut

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 14 Kesä 2019, 10:21

Hej nadja3!

Tack för din fråga.

Grundläggande utkomststöd är ett stöd som beviljas i sista hand. Det betyder att det först måste redas ut om du har möjlighet att få andra förmåner eller inkomster, t.ex. studiestöd och allmänt bostadsbidrag.

Du berättar att du får studiestöd till oktober 2019 efter förlängning av stödtiden p.g.a. sjukdom. Jag utgår också ifrån att du redan får allmänt bostadsbidrag för dina boendekostnader om du bor självständigt. Grundläggande utkomststöd kan då beviljas om dina inkomster och tillgångar inte räcker till för de nödvändiga dagliga utgifterna. Ifall du är gift eller sambo påverkar också makens/sambons inkomster och tillgångar rätten till utkomststöd.

Du hittar mera information om grundläggande utkomststöd här: www.fpa.fi/utkomststod.

Ansökan om grundläggande utkomststöd gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med blankett TO 1r.

Vänliga hälsningar

Elisbeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!